بیست

نوشته های ایمان زندیه

بیست

نوشته های ایمان زندیه

Path Macro

سلام به همه دوستان عزیز

امروز میخوام انواع تعیین مسیر ها درMMB  را برای شما بگم. این مطلب را باید زودتر از ا ینها میگفتم . ولی حالا میگم.

تعیین مسیر به طور کلی در مالتی مدیا بیلدر به دوقسمت تقسیم میشود:

 1- تعیین مسیرهای ثابت                           2- تعیین مسیرهای متغیر یا دینامیک

1- تعیین مسیرهای ثابت : این نوع تعیین مسیر همان تعیین مسیرهای عادی میباشد که از نام درایو + پوشه برنامه + نام فایل تشکیل میشود. مثلا :      C:\Program files\My Project \ Autorun.exe

2- تعیین مسیرهای متغیر: در این نوع تعیین مسیر از ماکرو ها استفاده میشوند . ماکرو ها مقادیر رشته ای ( متنی ) هستند که قادر به باز گرداندن مسیر های مختلف هستند. ماکرو ها به چند دسته تقسیم میشوند که در زیر توضیح داده شده است :

<SrcDir>

از آنجا که بیشتر  پروژه های مالتی مدیا بر روی سیدی ارایه میشوند لذا اگر از تعیین مسیرهای ثابت استفاده شود به مشکل بر خواهیم خورد . راه حل این مشکل استفاده از عبارت <SrcDir> میباشد که مخفف Source Directory  میباشد . این عبارت مسیر پوشه اصلی شما را بر میگرداند . مثلا اگر مسیر شما برای اجرای یک فایل exe  به صورت  C:/Program Files/My Project /Autorun.exe  بود به صورت <SrcDir>/My Project/Autorun.exe تبدیل میشود.

<SrcDrive>

این عبارت نام اولین درایو شما را بر میگرداند. مثلا اگر پروژه شما در درایو D قرار گرفته باشد این عبارت نام درایو  D:\را برمیگرداند.

<CD>

این عبارت نام اولین سی دی درایو شما را بر میگرداند.مثلا اگر اولین سیدی درایو شما H باشد این عبارت نام درایو H:\ را به نمایش در می آورد. استفاده ازاین نوع تعیین مسیر در تعیین نام اولین درایو Audio CD/DVD برای پخش فایل های صوتی مناسب میباشد.

<Embedded>

استفاده از این نوع تعیین مسیر که بسیار پرکاربرد میباشد برای نصب مخفیانه فایلی به سیستم مقابل میباشد.(مثلا فونت ها) به وسیله این روش شما فایلی را در پروژه خود محبوس میکنید تا به محض اجرای پروژه در مسیرهای زیر کپی شود. برای مثال اگر شما فونت  Arial.ttf  را Embedded  کنید یعنی به صورت  <Embedded>/Arial.ttf فایل خود را محبوس کرده اید که به محض اجرای پروژه بسته به نوع ویندوزتان در یکی از دو مسیر زیر کپی میشود.

c:\Windows\Temp\MMBPlayer\Arial.ttf  (for Windows 9x OS family)

c:\Documents and Settings\UserName\Local Settings\Temp\MMBPlayer\Arial.ttf (for Windows NT OS family)

<Windows>

این عبارت نام درایوی را که ویندوز در آن نصب شده است بر میگرداند. مثلا اگر ویندوز کاربر در درایو  C نصب شده باشد این عبارت مسیر  C:/Windows را بر میگرداند. مثلا میخواهید با کلیک بر روی دکمه ای برنامه ویرایشگر رجیستری اجرا شود به دو صورت C:/Windows/Regedit.exe و  <Windows>/Regedit.exe میتوانید  تعیین مسیر کنید که تبعا استفاده از عبارت دوم مناسب تر است.

<System>

این عبارت محل پوشه سیستم را بر میگرداند. اگر درایو نصب ویندوز C باشد بسته به نوع ویندوز یکی از دو مسیر زیر برگردانده میشود.

c:\Windows\System\ (for Windows 9x OS family)

c:\Windows\System32\ (for Windows NT OS family)

<Temp>

این عبارت میتواند محل پوشه Temp ویندوز را بر گرداند. مثلا اگر محل نصب ویندوز C باشد بسته به نوع ویندوز یکی از دو مسیر زیر برگردانده میشود.

c:\Windows\Temp\ (for Windows 9x OS family)

c:\Documents and Settings\UserName\Local Settings\Temp\ (for Windows NT OS family)

<File>

این عبارت نام و مسیر کامل فایلی را که به وسیله Dialog box در داخل پروژه باز میشود بر میگرداند.این نوع تعیین مسیر در هر بار باز نمودن یک فایل  میتواند تغییر کند . استفاده از این نوع تعیین مسیر در مورد مقادیر رشته ای و ذخیره چندین مسیر توصیه میشود.

<List>

از این نوع تعیین مسیر در تعیین پلای لیست ها و سونگ لیستهای داخلی مالتی مدیا بیلدر استفاده میشود.

<This>

این ماکرو  در استفاده از MCI Command  ها مناسب است.

هریک از این ماکرو ها کاربرد مخصوص به خود رادارند.در ادامه سعی میکنم کاربردهای مختلفی از بعضی از این ماکرو ها داشته باشیم.


پاسخ سوالات

دونفر از دوستان عزیز در مورد نصب فونت پرسیده بودند . برای نصب فونت تو سیستم مقابل ما هم میتونیم از اسکریپی که مخصوص نصب فونت هستش استفاده کنیم, هم از فرمان Copy To .

با این اسکریپ فونت مورد نظر تو سیستم مقابل کپی میشه : دو کار میتونید بکنید یا اینکه فونت را تو سی دتون بذارید یا اینکه

تو پروژتون Embedded  کنی.

InstallFont("<SrcDir>\FontName.ttf")

InstallFont("<Embedded>\FontName.ttf")

استفاده از فرمان Copy to  هم تو جلسات قبلی گفتم. به وسیله اون اسکریپ ها فونت را تو پوشه فونت ویندوز کپی میکنید.یک مطلب هم در مورد فونت ها ی فارسی نویس گفته بودم. بعضی از فونت ها طوری هستند که به هم ربط دارند مثلا فونت های فارسی نویس IPT . نمیشه  یکی از فونت هاش را نصب کرد و فونت ها خوب به نمایش در بیاد. تبدیل متن ها به عکس هم که تو پست های قبلی گفته بودم میتونه روش خوبی باشه و دیگه نیازی به نصب فونت هم نداره. بعد از اینکه همه متن هاتون را تو MMB پیاده کردید همه متن هاتون را انتخاب کنید و از منوی Arrange و زیر شاخه Object گزینه Combine With Background را انتخاب کنید تا متن هاتون با بک گراندتون یکی بشه.

تو چند مطلب قبلی در مورد استفاده از صفحات وب یا همون اچ تی ام ال تو پروژه گفته بودم. اونجا یکی از دوستان تمام متن هاش را تایپ کرده بود و اگر میخواست تو پروژه بیاره مجبور بود اون را دوباره بنویسه که بهترین راه برای اینکه دوباره متن ها را تایپ نکنه استفاده از صفحات HTML داخل پروژه بود واگرنه اگر به این طریق هم عمل بشه باید اگر از فونت هایی غیر از فونت های معمول سیستم استفاده بشه  باید فونت ها را توسیستم مقابل نصب کرد.

آقا رسول در مورد سوال شما باید بگم که هر سیدی بالاخره یه حجمی داره. همونطور که خودتون گفتید میتونید از نرم افزار هایی مثل Winzip یا WinRAR استفاده کنید. مثلا میتونید با WinRAR فایل هاتون را با کیفیت بسیار بالایی فشره کنید و بعدش اگر مثلا یک فایل exe داره اون به صورت خودکار برای نصب برنامه اجرا بشه.

نحوه استفاده از Dll ها را تو این پست گفتم.

اگر کمکی نیاز بود در استفاده از این برنامه ها میتونید بپرسید.

 

نظرات 1 + ارسال نظر
hamed جمعه 15 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 10:52 ق.ظ

من دقیقا همین مشکل مسیر ثابت و متغیر رو دارم

الان فایل exe درست کردم و تو یک دستگاه دیگه سی دی فایل اجرایی رو که اجرا می کنم برنامه پروژه اشکال داره


میشه در مورد دستور <SrcDir> بیشتر بگین؟

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد