بیست

نوشته های ایمان زندیه

بیست

نوشته های ایمان زندیه

جلسه سوم

توضیح در مورد نوار اشیاء :

 

با استفاده از گزینه های این نوار میتوان به سرعت , اشیاء مختلف مورد نظرتان را ایجاد کرده و بر روی صفحات پروژه قرار دهید.(توضیح گزینه ها به ترتیب از چپ به راست می باشد)

 

نشانگر موس را به حالت اولیه بر می گرداند.

توضیح در مورد نوار اشیاء :

 

با استفاده از گزینه های این نوار میتوان به سرعت , اشیاء مختلف مورد نظرتان را ایجاد کرده و بر روی صفحات پروژه قرار دهید.(توضیح گزینه ها به ترتیب از چپ به راست می باشد)

 

نشانگر موس را به حالت اولیه بر می گرداند.

 

یک شی متنی خطی ایجاد میکندکافی است بر روی آن کلیک کرده تا انتخاب شود.

 

یک شیء متنی چند خطی ایجاد می کند. این شیء میتواند حاوی متون گوناگون و طولانی با فونت و سایز دلخواه باشد.

 

با استفاده از این آیکون می توان یک دکمه برروی صفحه ایجاد کرد.

 

یک شیء تصویری بوجود می آورد. این شیء میتواند حاوی حاوی تصاویر مختلف با فرمتهای گوناگون باشد.

 

یک دکمه تصویری بوجود می آورد که به مانند شیء تصویری می باشد. با این تفاوت که در حالت انتخاب عکس می توانیدسه عکس دلخواه را انتخاب نمایید.

 

جعبه متنی مخصوص برای ورود یا تایپ متن توسط کاربر ایجاد می کند.( مانند باکسهای متنی در فرمها(

 

این آیکون شیء حاوی تصویر متحرک از نوع Gif Animation  را به صفحه کاری وارد می کند.

 

شیء ویدئو را به صفحه ی کاری وارد میکند. فرمت پیش فرض این شیء , همان فرمت استاندارد فیلمهای مخصوص ویندوز , یعنی Avi می باشد.

 

ک شیء حاوی تصویر دلخواه را به صفحه اضلفه می کند. قابلیت ویژه ی این شیء این است که تصویر داخل آن میتواند به وسیله ماوس پیمایش شود.

 

ماتریسی از تصاویر دلخواه را بوجود می آورد. هر خانه این ماتریس حاوی 3 شکل می باشد. البته این سه شکل برای تمام خانه های ماتریس یکسان است.قابل توجه است که این سه شکل برروی هم قرار میگیرند.

 

یک شیء پویا برروی صفحه ایجاد می کند.این شیء یک تصویر فعال با جلوه های ویژه خاص و قابل تغییر می باشد. از آنجا که این جلوه ها با استفاده از فرمولهای ریاضی است پس حجم برنامه را خیلی بالا نمی برد , ولی از سرعت CPU کامپیوتر کاربر می کاهد.

 

به وسیله ی این آیکون می توانید یک مستطیل رنگی در محیط کاری ایجاد کنید.

 

می توانید یک دایره ی رنگی در محیط کاری ایجاد کنید.

 

می توانید یک خط در محیط کاری ایجاد کنید.

 

باعث ایجاد یک شیء نامرئی بر روی صفحه می شود که این شیء نسبت به حرکت ماوس و کلیک ماوس حساس است و در قبال آن میتواند کاری را انجام دهد.

 

یک شیء اسکریپت بر روی صفحه ایجاد میکند.این شیء میتواند حاوی قطعه کدهای وخصوص  MMB باشد که هر یک وظایف خاصی را انجام می دهد.

 

یک شیء مخصوص نمایش فایلهایHTML را بر روی صفحه قرار میدهد.این شیء از اکتیو ایکس های مخصوص مرورگر اینترنت مایکروسافت(IE) هره میگیرد. پس میتواند حاوی کدهای جاوا هم باشد.

 

این شیء میتواند یک برنامه ی تحت ویندوز را در داخل خود اجرا کند. به وسیله ی این شیء حتی میتوان به اقلام داخل منوهای آن برنامه نیز دسترسی داشت.

 

این آیکون برای نمایش دادن فایلهای ویدئویی و فیلم با فرمتDATو MOVو MPEG  استفاده میشود.

 

خوب دوستان ما در طی جلسات قبل تقریبا به طور کامل با تمامی منوهاو آیکونهای موجود در برنامه آشنا شدیم و کاری را که هریک انجام می داد را بیان کردیم.از این به بعد می خواهیم تا به بیان جزییات بیشتر پرداخته و پروژه هایی را با همکاری یکدیگر برای آشنایی بیشتر با امکانات برنامه انجام دهیم.

 

پنجره ی خصوصیات صفحه :

 

همانطور که قبلا نیز گفتیم , هر پروژه ی  MMB شامل تعدادی صفحه می باشد که اشیاء مختلف بر روی این صفحات قرار می گیرند. هر یک از این صفحات خصوصیات خاص خود را دارد که می تواند با دیگر صفحات متمایز باشد.

 

برای دسترسی به پنجره تنظیم خصوصیات صفحه از منوی Page گزینه Properties را انتخاب می کنیم و یا از قسمت پایین با نام Page بر روی Page1 کلیک کنید.

 

با این کار پنجره خصوصیات صفحه ی جاری باز می شود.

 

د ر این پنجره میتوانید اسم صفحه را تغییر دهید , رنگ زمینه را تغییر دهید , عکس زمینه برایش بگذارید و موزیک متن برای آن بارگذاری نمایید. و یا حتی اسکریپتی برای صفحه بگذاریم که به محض اجرای صفحه این قطعه کد نیز اجرا شود.

 

توضیح قسمت های مختلف پنجره:

 

Label: نام صفحه را در این جعبه متن میتوان وارد کرد.

 

Default: از لیست باز شونده ی این گزینه می توانید نوع نمایش نشانگر ماوس را در هنگام فعال شدن این صفحه تعیین کرد.شکلهایی مانند : دست, نشانگر سیاه ماوس, نقطه سیاه و ... از آن جمله اند.

 

Background: اجزای موجود در این قسمت مربوط به تنظیم پشت زمینه این صفحه می باشد و شامل موارد زیر است :  

 

From Master Page: علامت زدن این گزینه باعث می شود تا این صفحه تصویر زمینه ی خود را از Master Page بگیرد. یعنی تصویری که درMaster Page به عنوان پشت زمینه ی تنظیم شده باشد در این صفحه هم پشت زمینه خواهد بود. این قابلیت می تواند جلوی کپی شدنهای متوالی و تکراری یک تصویر خالی را در تعداد زیادی صفحه بگیرد و در نتیجه حجم پروژه به مقدار قابل توجهی پایین آمده و سرعت اجرای برنامه نیز بالا رود.

 

Color: اگر بخواهید از تصویر Master Page پیروی نکنید و فقط یک صفحه رنگی داشته باشید, میتوانید از این قسمت رنگ مورد نظر را انتخاب کنید.

 

Image: اگر به هر دلیلی نخواهید از تصویر Master Page استفاده کنید, میتوانید بر روی آیکونی که شکل یک درخت کاج بر روی ان است استفاده کنید. و عکس دلخواهتان را از پنجره ی باز شده انتخاب کنید و سپس کلید Open  را کلیک کنید. اگر بخواهید تصویر انتخاب شده ای را حذف کنید از آیکونDel

استفاده کنید. اگر تصویر شما ابعاد کوچکی داشت , شما با استفاده از Tile میتوانید آنرا در پشت زمینه ی صفحه متوالیا تکرار کنید.

 

Script : با کلیک بر روی آیکونی که حرف S بر روی ان نوشته شده پنجره ی مخصوص به نوشتن اسکریپت باز خواهد شد. اینکه برای یک صفحه چگونه اسکریپت بنویسیم را در جلسات آینده مورد بررسی قرار می دهیم.

 

Page Transition: این گزینه یکی از قابلیتهای کم نظیر در MMB استبا استفاده از این گزینه می توانیدافکتهای بسیار زیبایی را به صفحات خود بدهید. این جلوه های ویژه هنگامی پدیدار می شوند که بخواهیم به این صفحه وارد شویم و یا اینکه می خواهیم به صفحه دیگر برویم. مقدار زمان اجرای این جلوه ها به طور پیش فرض 500 میلی ثانیه است که شما با استفاده از Delay می توانید آنرا به میل خود تغییر دهید.

 

Play Audio Track From CD Audio: این گزینه هم هنگامی کاربرد دارد که پروژه ی شما بر روی CD ای عرضه شود که تلفیقی از ترکهای موسیقی و داده می باشند. عددی که در جعبه متنی این قسمت وارد میکنیم , مشخص کننده این است که کدام ترک موسیقی موجود بر روی CD به هنگام نمایش این صفحه پخش شود.  

 

Background Music: در این قسمت می توانید مشخص کنید که در هنگام نمایش صفحه , چه فایل موسیقی به عنوان موزیک متن پخش شود. علامت زدن گزینه Loop در زیر این جعبه متن باعث می شود تا هنگامی که موسیقی به انتها رسید , موزیک مجددا پخش شود.

 

س از انجام تنظیمات بر روی صفحه مورد نظر , کلید ok را فشاردهید. اگر به هر دلیلی از تغییرات داده شده منصرف شدید, کلیدCancel  را بزنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد