بیست

نوشته های ایمان زندیه

بیست

نوشته های ایمان زندیه

جلسه چهارم

توضیح در مورد فایلهای جانبی :

منظور از فایلهای جانبی یک پروژه ، تمامی فایلها و فهرستهایی هستند که از فایلهای  اجرایی(EXE) پروژه مجزا ولی در ارتباط با پروژهباشند. این فایلها ممکن است قالبهای گوناگونی داشته باشند و هر یک برای کاری خاص در پروژه در نظر گرفته شده باشند.

مهمترین نکته ای که در ارتباط با فایلهای جانبی باید به آن توجه کرد ، تعیین مسیر(ادرس) صحیح آن فایل در کنارپروژه است. از آنجا که اکثر برنامه های مالتی مدیا بر رویCD ارائه می شوند، شروع مسیر این فایلها را با نام درایوCD مشخص می کند و همچنین به دلیل اینکه کامپیوترهای مختلف ، الزاما تعداد درایوهای یکسانی ندارند، نام درایوCD  در کامپیوترهای گوناگون نیز متفاوت خواهد بود.

مثلا ممکن است نام درایو CD در کامپیوتر شما F  ویا G  باشد، ولی کامپیوتر دوستتان درایوCD را با نام H بشناسد. حال راه حل چیست؟

MMB این مشکل را با دو عبارت<ScrDir>و <SrcDrive> حل کرده است. عبارت اول کل مسیری  که پروژه شما از آنجا در حال اجرا هست را برمیگرداند و عبارت دوم، تنها نام درایوی را که برنامه از روی آن درایو اجرا میشود را برخواهد گرداند.

فایلهای جانبی ممکن است از نوع فایلهای تصویری ، فایلهای موسیقی ، فایلهای فیلم ، فایلهای حاوی متن ، فایلهای فونت ، فایلهای دیگرMMB فایلهای جانبی و اجرایی باشد.

 

پنجره خصوصیات پروژه :

برای باز کردن این پنجره از منوی  Project  گزینه Embedded Setting را انتخاب کنید و یا از نوار ابزار ، روی آیکونی که شکل چرخ دنده قرمز و زرد است کلیک کنید.

Windows Size: در این قسمت می توانید طول و عرض پنجره پروژه را تعیین کنید .توجه داشته باشید که خروجی نهایی برنامه شما در این ابعاد دیده خواهد شد.اندازه استاندارد برنامه های مالتی مدیا 480×640 می باشد . این حداقل سایزی است که ویندوز پشتیبانی می نماید.

 

Windows Title: عبارتی که در این جعبه متن وارد می کنید تیر پنجره پروژه تان را مشخص می کند .

 

Style: این قسمت دارای سه گزینه می باشد :

 

Always On Top: علامت زدن این گزینه باعث می گردد تا خروجی پروژه شما همیشه بر روی دیگر پنجره های ویندوز قرارگیرد .

 

Windows Desktop Component: با علامت زدن این گزینه هنگامی که پروژه را اجرا می کنیم ، برنامه اجرایی در زیر هر پنجره باز دیگری بر روی دسکتاپ ویندوز قرار می گیرد .

 

Save Last Position In Registry: آخرین وضعیت مکانی پنجره شما را در رجیستری ویندوز ثبت می کند و دفعه آینده که پروژه خود را اجرا نمودید ، پنجره پروژه در همان مکان باز می گردد . جعبه متنی که در زیر گزینه آخر مشاهده می کنید ، اسم دلخواهی است که پروژه شما با این نام در رجیستری ویندوز ثبت می گردد .

 

Standard Windows: این گزینه در وسط پنجره تنظیمات پروژه قرار دارد که به طور پیش فرظ علامت خورده است . علامت خوردن این گزینه بدین معنی است که خروجی پروژه شما در داخل پنجره استاندارد ویندوز  نمایش یابد . علامت این نقطه باعث غیر فعال شدن برخی اقلام زیر آن می شود .

 

Movable: علامت خوردن این گزینه باعث می شود که کاربر بتواند پنجره خروجی پروژه را به هر جای دیگر صفحه نمایش منتقل کند .

 

Windows Has Customs Shape: یکی از امکانات بی نظیرMMB است و به شما اجازه می دهد که پنجره های پروژه را به هر شکل دلخواهی در آورید . البته در اینجا احتیاج به یک شکل گرافیکی که مورد نظرتان است خواهید داشت .

 

Outline Shaper: در این قسمت روی آیکون( بازکردن پرونده) کلیک کنید و سپس طرحی را که در قسمت بالا توضیح داده شد انتخاب نموده و دکمه  Open را کلیک کنید . جعبه  Tolerance میزان دقت حذف رنگ بیرونی را مشخص می کند و دو جعبه   xو y مربوط بهStart Print نقطه شروعی را مشخص می کند که از آن نقطه ، رنگ حذف شونده مشخص می شود .(بهتر است مختصات   0 و 0 دست نزنید).

اکنون اگر دکمهOk را بزنید می بینید که خط چینی به همان فرم لبه بیرونی طرح شما بر روی صفحه پروژه افتاده است . اگر پروژه را اجرا کنید می بینید خروجی پروژه شما به جای شکل پنجره عادی ویندوز، حالت طرح شما را گرفته است .

 

B/W/Mask: این قسمت تا حدود زیادی شبیه به قسمت قبلی می باشد با این تفاوت که در اینجا طرحی را که انتخاب می کنید تنها می تواند از دو رنگ تشکیل شده باشد.

 

Background Mode: در قسمت سمت راست، این گزینه را می توانید مشاهده کنید که در زیر خود تعدادی تنظیمات به شرح زیر دارد :

 

Full Screen Background: اگر این گزینه علامت نخورد ، بقیه گزینه های زیرین در این قسمت نیز قابل دسترسی خواهد بود . علامت خوردن این گزینه به تنهایی باعث می شود تا هنگام اجرای پروژه تمامی زمینه به رنگ مورد نظر شما که در لیست باز شونده  Solid File مشاهده می کنید ، در بیاید و خروجی پروژه بر روی این رنگ نمایان شود . (رنگ پیش فرض سیاه می باشد)

 

Disable Alt – Tab In Win 95: علامت زدن این گزینه باعث می شود تا کلید هایAlt و Tabدر ویندوز در طول اجرای برنامه شما غیر فعال گردد .

 

Cover Windows Taskbar: با علامت زدن این گزینه پروژه شما نوارTaskbar ویندوز را نیز خواهد پو شاند. در زیر این گزینه ها یک آیکون(بازکردن پوشه ) را مشاهده می کنید . با کلیک ماوس بر روی آن می توانید تصویر دلخواه را انتخاب کنید تا این تصویر به عنوان پشت زمینه بجای رنگ یک نواختی که در بالا توضیح دادیم(Solid File) ، قرار گیرد.

 

سه گزینه  Stretch  - Normal – Tile باعث خواهد شد که این تصویر به صورت کاشی کاری ، ساده و یا عکس به حدی کشیده شود که کل پشت زمینه را بپوشاند ، قرار گیرد .

 

Display Resolution : به کمک گزینه های آن می توانید تنظیمات رزولوشن  ویندوز را به اندازه مورد نظر خود تغییر دهیم . البته ما توصیه نمکنیم که این کار را بکنید ،زیرا برخی از کاربران از دستکاری شدن تنظیمات ویندوزشان به شدت عصبانی خواهند گشت .

 

Set Process Priority: این گزینه دارای سه انتخاب زیر است :

 

High: علامت زدن این گزینه باعث می شود تا بیشترین تقدم پردازش توسطCPU  به برنامه شما داده شود .

 

Normal: پردازش برنامه به صورت عادی انجام می شود .

 

Low: کمترین تقدم پردازش توسطCPUبه برنامه شما داده می شود .

 

If 256 Color Detected : شامل گزینه های زیر است .این گزینه ها هنگامی اثر خود را در پروژه می گذارند که کامپیوتر مقصد که برنامه بر روی آن اجرا می شود حداقل بتواند 256 رنگ را پشتیبانی کند 

 

Run First Page Anyway : بطور پیش فرض علامت خورده است و باعث می شود هنگام اجرای برنامه شما ،اولین صفحه از پروژه به طور پیش فرض نمایش داده شود.

 

Run Another File: با علامت زدن این گزینه اگر حداقل 256 رنگ در کامپیوتر مقصد تشخیص داده شود ، یک برنامه دلخواه دیگر اجرا خواهد شد .این برنامه را در جعبه متن روبروی این گزینه مشخص کنید.

 

Run Another Page: با علامت زدن این گزینه اگر حداقل 256 رنگ در کامپیوتر مقصد تشخیص داده شود ،یک  صفحه دیگر از پروژه که مورد نظر ماست ، در ابتدا نمایش خواهد یافت ، صفحه مورد نظر در جعبه متن روبروی این گزینه مشخص می شود
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد