بیست

نوشته های ایمان زندیه

بیست

نوشته های ایمان زندیه

جلسه چهاردهم

امیدوارم تا اینجا توانسته باشید از درسهای داده شده استفاده کنید.در این درس باهم در ادامه ساخت برنامه یک آلبوم فیلم و دست نوشته برای برنامه خود تعبیه خواهیم کرد.

طراحی آلبوم فیلم :


برای قرار دادن فیلم در برنامه خود دو روش پیشنهاد میکنم. روش اول اینکه فیلم بصورت خودکار پخش شود که زمان پخش فیلم هنگامی که صفحه لود میشود میباشد. روش دوم اینکه از دکمه های کنترل فیلم استفاده شود. برای اینکار ابتدا یک صفحه درست میکنیم اما قبل از آن باید در صفحه اول برنامه دکمه ای برای ورود به صفحه آلبوم فیلم ایجاد کنید. در صفحه فیلم میتوانید برای زیبایی بیشتر پس زمینه ای قرار دهید. اینک به تعداد فیلمهایی که قصد دارید در برنامه خود قرار دهید دکمه ایجاد کنید. حال برای هر یک از این دکمه ها یک صفحه ایجاد کنید به طوری که با کلیک دکمه وارد صفحه فیلم مربوطه شوید. اینک روش اول را عملی میسازیم :به صفحه مربوط به اولین فیلم بروید. سپس از منوی Object در بخش Create گزینه MCI Object را انتخاب کنید. مشاهده میکنید که ماوس به شکل + درآمده. به کمک ماوی میتوانید اندازه محیط فیلم خود را تعیین کنید. ماوس را روی صفحه بکشید سپس دوبار روی این محیط کلیک کنید تا پنجره تنظیمات مربوطه باز شود. در بخش Media روی دکمه Load کلیک کنید حال فیلم مورد نظر را فراخوانی کنید. شما فقط فیلمهایی را میتوانید انتخاب کنید که mmb از آنها پشتیبانی کند. بعد از فراخوانی فیلم دکمه OK را فشار داده . ممکن است تعجب کنید چون اتفق خاصی در صفحه نمیافتد. اما اگر در این حالت صفحه را تست کنید خواهید دید که فیلم بطور اتوماتیک شروع به پخش شدن کرد. دقت کنید که شما هیچگونه کنترلی بر روی این فیلم ندارید. حتماً دکمه Back را برای این صفحه ایجاد کنید تا توسط آن به صفحه فیلمها باز گردید.

حال فیلمی در برنامه قرار خواهیم داد که بتوانیم روی آن کنترل داشته باشیم. برای اینکار مراحل زیر را دنبال کنید :ابتدا به صفحه مخصوص فیلم بروید. سپس گزینه Video از بخش Create در منوی Object را انتخاب کنید. اگر روی صفحه کلیک کنید پنجره Open Video باز میشود. فیلم مورد نظر را در این بخش فراخوانی کنید. بعد از کلیک روی دکمه OK پنجره Video Impact and Capturing Still Image نمایان خواهد شد که تصویر Frame اول فیلم در وسط آن نمایش داده خواهد شد.

حا با استفاده از دکمه های کنترل، نحوه نمایش فیلم را تست کنید. دقت کنید که با این دکمه ها فقط فیلم را تست میکنید و پنجره فوق بصورت پیش نمایش بوده و هنوز قیلم برروی صفحه بارگذاری نشده است. بعد از تست فیلم دکمه OK را بزنید. ملاحظه میکنید که Frame اول فیلم برروی صفحه قرار میگیرد. حال برای تصویر فوق باید دکمه های کنترل بسازید. برای اینکار میتوانید از دکمه های آماده در بخش Action استفاده کنید و یا اینکه توسط ابزار Bitmap Button آنها را تولید کنید. ولی در هر صورت روش تنظیم دستورات در هر دو حالت یکسان است. برای روش اول شما میتوانید در روی Toolbar  بر شکلی که به صورت یک چوب جادویی است کلیک کنید و از لیست باز شده گزینه Insert Video Control  را انتخاب کنید.( برای اینکار باید بر روی ویدویی که قرار داده اید کلیک کرده باشید.) حالا شما میتوانید  به وسیله این تنظیمات فایل ویدویی را که قرار داده اید را کنترل کنید. اگر شما از نسخه های قدیمی برنامه استفاده میکنید امکان دارد گزینه Insert Video Control  را نداشته باشید . برای اینکار میتوانید از روش زیر استفاده کنید: ( (روی آیکون  کلیک کرده و از منوی باز شده گزینه Insert MP3 Control را انتخاب کنید. دکمه های کنترلی که در صفحه ظاهر میشوند را جابجا کنید و در جای مناسبی قرار دهید. این دکمه ها مخصوص پخش فایلهای صوتی هستند اما با تغییرات زیر میتوان آنها را به دکمه های پخش فیلم تبدیل کرد. ابتدا دکمه های  را حذف کنید. چون این دکمه ها در مواقعی به کار برده میشوند که کاربر در درایو دنبال فایلی باشد و یا جایی که چند فایل وجود داشته باشد. اما چون در اینجا شما فیلم را فراحوانی کرده اید و فقط به دکمه های پخش و توقف احتیاج دارید. برای حذف دکمه های فوق به بخش Object مراجعه کرده و برروی علامت + کنار عبارت MP3 Nuttons P43 کلیک کنید تا لیست دکمه ها را مشاهده کنید. سپس با انتخاب دکمه های مورد نظر کلید Del را فشار دهید. بعد از انجام این عمل دکمه ها را در صفحه جابجا کنید تا زیر اعداد بالای آم قرار بگیرد. حال دو باره روی دکمه ها کلیک کنید تا پنجره Group باز شود. ابتدا روی گزینه B_Play Q381 دو بار کلیک کنید در پنجره باز شده و در بخش Action روی آیکون  کلیک کنید. در بخش On Mouse Click گزینه None را انتخاب کنید تا به صورت غیرفعال انتخاب شود. بعد از زدن دکمه OK روی آیکون  کلیک کنید. در پنجره باز شده و در بخش The Click is Finished روی آیکون  کلیک کنید. در پنجره Script Wizard و در بخش Action گزینه Video Play را انتخاب کرده و سپس در بخش Video Play نام فیلمی که در صفحه قرار داده اید را انتخاب نمایید.این نکته ضروری است که منظور از نام فیلم نام labe فیلم مورد نظر است که در اینجا Video میباشد. بعد از انجام عمل فوق روی دکمه OK کلیک کنید. عملیات گفته شده را برای دکمه B_Stop Q381 تکرار کنید. با این تفاوت که در پنجره Script Wizard به جای گزینه Video Paly گزینه Video Stop را انتخاب کنید. اما برای دکمه B_Pause Q381 مراحل زیر را طی کنید. در پنجره Group دوبار روی این گزینه کلیک کنید، سپس در بخش Action ابتدا آیکون را غیر فعال کرده و بعد از آن روی آیکون d012 کلیک کنید. در پنجره باز شده در بخش Action1 گزینه Video Pouse و در بخش Obhect گزینه Video را انتخاب کنید. در این حالت هر وقت هنگام اجرای برنامه روی دکمه مورد نظر کلیک کنید پخش فیلم موقتاً قطع میشود و با زدن دکمه Play ادامه فیلم پخش میگردد.))

حال به برنامه برگردید و با استفاده از کلید F5 آن را تست کنید.

دست نوشته :مطمئناً وجود نوشته و متن در یک برنامه مولتی مدیا باعث کاملتر شدن آن میگردد. این نوشته ها میتوانند توضیحاتی در مورد خود برنامه و یا هر نوشته دیگر مرتبط با موضوع برنامه باشند. افزودن چنین امکانی به برنامه مولتی مدیا کار دشواری نیست. برا یاین کار دو روش پیش رو داریم.

گرافیک :نرم افزار mmb برای تایپ متنهای طولانی ابزاری بنام Paragheraf Text را طراحی کرده است که با کمک آن میتوان متنهای طولانی را تایپ کرده و با فونتهای مختلف ویرایش نمود. برای دسترسی به این ابزار روی آیکون در نوار ابزار کلیک کرده و یا از منوی Object در بخش Create گزینه Paragheraph Text را انتخاب کنید. با توجه به فضایی که برروی صفحه دارید ماوس را برروی صفحه بکشید. اندازه محدوده متن به دلخواه شما تعیین میگردد. محدوده نقطه چین برروی صفحه نمایان میشود. اکنون دوبار روی آن کلیک کنید. پنجره زیر باز میشود.

در این مرحله اگر متنی را قبلاً توسط نرم افزارهای دیگری مثل Word تایپ کرده اید میتوانید آن را توسط دکمه Open فراخوانی کنید. در غیر اینصورت میتوانید در فضای سفید رنگ این پنجره مشغول به تایپ شوید. ابزار Paragheraoh Text برای تایپ متنهای لاتین طراحی شده اما شما میتوانید با فارسی کردن محیط Win متن فارسی خود را تایپ کنید. البته اگر در متون فارسی از کلمات لاتیم استفاده کنید ممکن است دچار مشکل شوید. برای تغییر فونت میتوانید از دکمه Font و برای تغییر رنگ از جعبه تغییر رنگ استفاده کنید. اگر متن شما طولانی باشد به صورت خودکار در کنار متن Scroll Bar قرار میگیرد. بعد از تعیین پارامترهای لازم دکمه OK را بزنید.

نمایش متن توسط نرم افزارهای نوشتاری:
اگر از نرم افزارهایی مانند Word,Wordpad و ... استفاده کرده باشید میتوانید متون خود را در آن نرم افزار تایپ کرده و بعد از ویرایش و صفحه آرایی فایل مورد نظر را توسط برنامه مولتی مدیا فراخوانی کنید. بدین صورت که ابتدا در صفحه دکمه ای با نام متن مورد نظر طراحی کنید. سپس با دوبار کلیک کردن برروی آن پنجره مخصوص آن باز میشود. در قسمت Action روی آیکون کلیک کنید. در پنجره باز شده در قسمت On Mouse Click عبارت Run Program را انتخاب کرده و در قسمت Path مسیر فایل متنی را تعیین کنید. بعد از انجام کارهای فوق با زدن کلیدهای متوالی OK وارد صفحه شده و آن را تست کنید. در این حالت اگر روی دکمه طراحی شده کلیک کنید باشد متن با استفاده از نرم افزارهایی که توسط آن تایپ شده فراخوانی شود. توجه کنید که در این حالت نرم افزار نوشتاری که مورد استفاده قرار داده اید حتماً برروی Windows نصب شده باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد