بیست

نوشته های ایمان زندیه

بیست

نوشته های ایمان زندیه

آموزش گام به گام ICDL (آی سی دی ال) -مفاهیم پایه بخش۵

فصل پنجم: استفاده از IT در زندگی روزمره

مقایسه انسان و کامپیوتر

حتماً خبر مسابقه  ابر کامپیوترها با قهرمان شطرنج جهان را شنیده اید. در واقع هدف از برگزاری این مسابقه،رقابت تفکر انسان با سرعت و دقت کامپیوتر بود. انسان و کامپیوتر هر یک قابلیتهای خاص خود را دارند، گاهی اوقات سرعت و دقت کامپیوتر در انجام کارها حس برتری جویی انسان را تحریک می‌کند و این سئوال که انسان برتر است یا کامپیوتر در ذهن ایجاد می‌‌شود. اما واقعیت این است که مقایسه انسان و کامپیوتر در حالت کلی درست نیست و شاید بهتر باشد این سئوال را به صورت دیگری مطرح کنید که مزایای انسان نسبت به کامپیوتر و مزایای کامپیوتر نسبت به انسان چیست؟ و یا به عبارتی دیگر چه کارهایی را انسان بهتر انجام می‌دهد و درچه کارهایی بهتر است از کامپیوتر استفاده نمود؟

مزایای کامپیوتر نسبت به انسان

·                     سرعت بالا

سرعت محاسبه، ذخیره و بازیابی اطلاعات کامپیوتر بسیار زیاد است.

·                     دقت زیاد

دقت محاسبات کامپیوتر بسیار بالا است.

·                     حافظه ی بالا

کامپیوتر اطلاعات زیادی را در فضای کمی ذخیره می‌کند.

·                     اطمینان

کامپیوتر خستگی ناپذیر بوده و قابل اطمینان در انجام عملیات تکراری و زیاد است.

·                     کاهش هزینه

هزینه ی انجام کارها توسط کامپیوتر پایین است.

مزایای انسان نسبت به کامپیوتر

·                     انسان موجودی خلاق بوده و قادر به ابداع، اختراع و نوآوری است.

·                     انسان قادر است در مواجهه با مسائل جدید، راه حل ها و تصمیمات نو ارائه دهد.

·                     انسان توانایی مدیریت انعطاف پذیر دارد.

·                     انسان دارای عواطف و درک متقابل در برابر روحیات انسان دیگر است.

جاهایی که کامپیوترها مناسبتر از انسان ها هستند:

·                     کارهای تکراری

کامپیوترها برای انجام کارهای تکراری و طاقت فرسا مناسب هستند زیرا خستگی برای کامپیوتر معنی ندارد و کامپیوتر می‌تواند یک کار تکراری را به صورت شبانه روزی و با دقت کافی انجام دهد.

·                     کارهای قابل خودکار سازی

کارهایی مانند سیستم تلفن که در گذشته توسط اپراتور انجام می‌شد به راحتی قابل خودکارسازی است و می‌توان به جای اپراتور از کامپیوتر برای اتصال خطوط تلفن استفاده نمود.

·                     محاسبات ریاضی

قبل از رواج کامپیوترها، حسابدارها بطور دستی محاسبات حسابداری شرکتها را انجام می‌دادند. علاوه بر اینکه اینکار بسیار وقت گیر و مشکل بود، امکان رخ دادن اشتباه وجود داشت، ولی کامپیوترها با دقت بسیار بالا و در مدت بسیار کوتاه می‌توانند پیچیده ترین محاسبات ریاضی را انجام دهند.

·                     موقعیتهای خطرناک

استفاده از ربات های کامپیوتری در مکانهای آلوده و محیط های رادیواکتیو که احتمال آسیب دیدن انسان بسیار زیاد است، ضروری به نظر می‌رسد. اغلب اکتشافات فضایی نیز بوسیله ربات ها انجام می‌گیرد.

جاهایی که انسان ها  از کامپیوتر مناسبتر هستند:

·                     کارهای همراه با موقعیتهای روحی و حسی

در بسیاری از موارد برای درک متقابل روحیات و توضیح یک حالت روحی یا حسی بهتر است با یک انسان برخورد نمایید تا با یک کامپیوتر. فرض کنید بیماری به نزد پزشک می‌رود و به جای برخورد با یک پزشک ، بیمار مجبور باشد علائم بیماری خود را برای کامپیوتر تایپ نماید. در این مواقع یک کامپیوتر نمی‌تواند دقیقا از حالات روحی بیمار مطلع شود و عکس‌العمل مناسبی را نشان دهد. یا فرض کنید که نگهداری از یک کودک را به یک کامپیوتر بسپارید. به نظر شما کامپیوتر چگونه می‌تواند با یک کودک ارتباط روحی برقرار کرده و نیازهای عاطفی او را برطرف کند؟

·                     کارهای فرهنگی، هنری، فلسفی و...

مقوله هایی مانند ادب ، هنر ، موسیقی، عرفان ، فلسفه و ... برای کامپیوتر نامفهوم و غیر قابل درک است.

·                     بررسی های هوشمند

کامپیوترها قادرند تصاویر، فیلم ها و صداها را ضبط کرده و پخش نمایند اما در پردازش و درک تصاویر واقعاً ضعیف هستند. مثلاً یک کامپیوتر نمی‌تواند تشخیص دهد تصویری که ذخیره می‌کند شامل چه اشیاء وچه محتوایی است و یا منظور فیلم ساز از ساختن این فیلم چه بوده است و یا تشخیص دهد کدام فیلم از لحاظ تکنیکهای فیلم سازی و یا از لحاظ محتوی برتر است.

·                     کارهای همراه با خلاقیت

فرض کنید بخواهید مرتب کردن اشیاء یک اطاق را به یک کامپیوتر محول کنید. این کار برای یک کامپیوتر بسیار پیچیده است زیرا مرتب کردن ظاهر یک اطاق نیاز به تصمیمات خلاقانه دارد که از عهده کامپیوترها بر نمی‌آید.

کاربردهای کامپیوتر

با توجه به گسترش توانایی‌های کامپیوتر، امروزه این ابزار ساخته انسان یکی از ضروریات زندگی محسوب می‌شود. هر چند که کامپیوتر صاحب تخیل و تفکر نیست و نمی‌توان کنترل‌هایی که از پیش دستور‌العمل‌هایی برای آن تعریف نشده به کامپیوتر واگذار نمود ولی در امور بسیار گسترده‌ای، از انتشارات گرفته تا گرافیک، موسیقی و تجارت، کاربرد دارد. کاربردهای کامپیوتر عبارتند از:

- کاربرد به عنوان ارکان فناوری اطلاعات؛

- کاربرد کامپیوتر در صنعت؛

- کاربرد کامپیوتر در طراحی سازه‌ها؛

- کاربرد کامپیوتر در پزشکی و بهداشت؛ 

- کاربرد کامپیوتر در تجارت؛

- کاربرد کامپیوتر در مدیریت دولتی و خصوصی؛

- کاربرد کامپیوتر در هنر و گرافیک؛

- کاربرد کامپیوتر در امور اداری؛

- کاربرد کامپیوتر در انتشارات؛

- کاربرد کامپیوتر در مراکز آموزشی؛

- کاربرد کامپیوتر در زندگی روزمره؛

- سایر حالات استفاده از کامپیوتر

    در زیر برخی از حالات استفاده از کامپیوتر را بررسی و ملاحظه خواهیم کرد.

کاربرد به عنوان یک رکن اصلی فناوری اطلاعات

    چند سالی است که توجه به فناوری اطلاعات در کشور ما نیز قوت گرفته است و مدیران سازمان‌های مختلف کشور بر آنند تا با استفاده بهینه از اطلاعات راه را برای پیوستن به جامعه مدرن جهانی هموار سازند. در عصر حاضر با استفاده از شبکه اینترنت و سایر شبکه‌های کامپیوتری، مشکلی در زمینه دستیابی به اطلاعات وجود ندارد و دریایی از اطلاعات در اختیار تمام کاربران در هر زمان در سرتاسر جهان قرار دارد. پس مشکل بشر فقط به دست آوردن اطلاعات نیست بلکه چگونگی بهره گرفتن از این اطلاعات از اهمیت برخودار است.

    فناوری‌اطلاعات‌یا(InformationTechnology)ITمجموعه‌ای‌ شامل سخت‌افزار، نرم‌افزار و بسترهای ارتباطی به منظور جمع‌آوری، پردازش، تجزیه و تحلیل اطلاعات و استفاده بهینه از آنها با هدف افزایش آگاهی و نظم است.

    حال به برخی از کاربردهای مهم فناوری اطلاعات در عصر حاضر اشاره می‌کنیم:

 - فناوری اطلاعات برای نابینایان؛

 - فناوری اطلاعات در طراحی، ساخت و تولید سازه‌ها؛

- فناوری اطلاعات در شبکه اینترنت و اتوماسیون اداری؛

- فناوری اطلاعات در بهداشت و درمان؛

- فناوری اطلاعات در بانکداری؛

- فناوری اطلاعات در ایجاد دولت الکترونیک؛

- فناوری اطلاعات در آموزش‌های الکترونیک؛

- فناوری اطلاعات در تجارت الکترونیک؛

- فناوری اطلاعات در توریسم؛

- فناوری اطلاعات در جهت ایجاد اشتغال برای جوانان؛

- فناوری اطلاعات در کشاورزی؛

- فناوری اطلاعات در صنعت؛

- فناوری اطلاعات در شهرسازی؛

- فناوری اطلاعات در مدیریت سازمانی؛

- فناوری اطلاعات در سیستم‌های اطلاعاتی ( جغرافیایی GIS ، سازمانی و ...)؛

  و بسیاری کاربردهای دیگر IT که بخش های مهمی از زندگی سیاسی و اجتمایی انسان ها را در بر می گیرد.

فناوری اطلاعات برای نابینایان؛

طبق آمار سازمان بهداشت جهانی، بین چهل تا چهل و پنج میلیون فرد نابینا و صد و هشتاد میلیون کم بینا در سراسر جهان وجود دارند که قاعدتاً برای اداره زندگی رومزه خود نیازمند انواع لوازم و وسایل کمکی مخصوص نابینایان میباشند.  وسایلی که بتواند زندگی در دنیای پیچیده امروز را کمی آسان تر کند. وسایلی از قبیل چراغ خوراک پزی مجهز به سیستمهای هشدار دهنده. انواع ساعتهای گویا و بریل ، جهت یابهایی که آدرس و موقعیت جغرافیایی را برای فرد نابینا مشخص میکنند یا تلفنهای همراهی که میتوانند به وسلیه نرم افزارهای ویژه صفحه نمایشگر را به صورت بریل و گویا برای فرد نابینا قابل استفاده سازند.

امروزه جستجو گر های اینترنتی میتوانند به عنوان چشم افراد نابینا به کار گرفته شوند و نابینایان را بدون اینکه برای انجام کارهای روزمره خود اعم از خرید و فروش ، امور بانکی ، دریافت انواع خدمات و نیز پژوهشها و تحقیقات آکادمیکی خویش به زحمت بیفتند آنها را در کوتاهترین زمان ممکن به نتیجه دلخواه برسانند.

مهمتر از همه اینها مسئله تحصیل و اشتغال، همواره یکی از مهمترین دغدغه های افراد نابینا بوده و هست. محدودیت رشته های تحصیلی و نیز محدودیت مشاغل مناسب با شرایط افراد نابینا دائماً در از دست رفتن حس اعتماد به نفس و مسئله خودباوری این افراد نقش مؤثری را ایفا میکنند. وابستگی نابینایان در تحرک و جهت‌یابی، خواندن و نوشتن و دسترسی به اظلاعات، همواره از جمله عاملهای محدود سازنده نابینایان در دو بحث تحصیل و اشتغال بوده اند. تحصیل در رشته های صرفاً نظری و اشتغال در مشاغلی از قبیل اپراتوری ساده، ماحصل این محدودیتهاست. چه بسا نابینایانی که سرشار از هوش، استعداد و علاقه در زمینه های خاص، به دلیل همین محدودیتها تمام انگیزه های خویش به منظور پیشرفت را به یکباره از دست میدهند و راه خویش را سد شده میابند.

با توجه به پیچیده تر شدن روز به روز دنیای اطلاعات و ارتباطات، فراهم ساختن شرایط یکسان برای همه افراد جامعه از جمله معلولین و به خصوص نابینایان وظیفه انسانی افراد بشر بوده و  به همین دلیل است که روزانه شاهد پیشرفتهای چشمگیری در زمینه تولید و ساخت تجهیزات ویژه نابینایان هستیم و  رقابتهای تنگاتنگی توسط شرکتهای تولیدی  در سراسر دنیا مشاهده میشود.

در کشور ما ایران نیز از حدود ده سال پیش فعالیت در این زمینه ها آغاز شده البته با توجه به اینکه در مقایسه با فعالیتهای صورت گرفته در سایر کشورها، کشور ما بسیار دیرتر اقدام به فعالیت در این زمینه نموده است . بدیهی است که امروزه توانمند ساختن معلولین،  با استفاده از فناوری نوین، راه ورود آنها به عرصه های مختلف اجتماهی و فرهنگی است.

مهم ترین موضوع برای نابینایان امکان دسترسی می باشد. اینکه چگونه می توانند به اطلاعات موجود در جامعه اطلاعاتی دسترسی داشته باشند. امروزه با کمک رایانه سطح دسترسی نابینایان تا حد افراد عادی بالا رفته و به راحتی می توانند از اطلاعات استفاده نمایند، همچنین فرصت های زیادی درزمینه های مختلف زندگی برای نابینایان فراهم شده است. فرصتهایی از قبیل تحصیل در رشته های مختلف دانشگاهی، اشتغال زایی به صورت وسیع و با در نظر گرفتن علایق و استعدادهای افراد نابینا خصوصاً در زمینه تحقیق و پژوهش، فراهم شدن امکان تایپ کردن (نوشتن)، امکان جستجو و ذخیره کردن اطلاعات شخصی و علمی توسط رایانه، حمل و جابه جایی اطلاعات به طور ساده و راحت، برقراری ارتباط با دنیای خارج، اینترنت و سرویس های online و از این قبیل مسائل فراهم شده است.

امروزه پیشرفت های چشمگیری در زمینه نرم افزار و سخت افزار ایجاد شده است و متخصصان و صنعتگران، ابزارها و امکانات ویژه ای را طراحی کرده اند تا نابینایان بتوانند به فناوری اطلاعات وارتباطات دسترسی داشته باشند. در بیشتر کشورهای دنیا نهادهای دولتی، تجهیزات لازم و مورد نیاز افراد نابینا از جمله رایانه های مجهز به نرم‌افزارها و سخت افزارهای ویژه و نیز پرینترها و اسکنرها را با هزینه  بیمه و وزارت کار تهیه و دراختیارشان قرار میدهند. وب سایت های رسمی به گونه ای طراحی شده اند که برای افراد نابینا قابل دسترس باشند، تجهیز مراکز علمی، آموزشی و کتابخانه ها با رایانه های مخصوص نابینایان جهت استفاده آن ها از اینترنت و خواندن کتاب ها از جمله فعالیتهایی است که توسط دولتهای سایر کشورهای جهان در ارتباط با نابینایان و استفاده از فناوری اطلاعات صورت گرفته است. همچنین در اجلاس سران جامعه اطلاعاتی ژنو (2003) و تونس(2005) برای ایجاد دسترسی و بهره مندی برابرمعلولان به اطلاعات دراعلامیه و برنامه اقدام بندها و پیشنهاداتی در مورد بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات برای نابینایان در تمام مراحل تحصیلی، آموزش و توسعه منابع انسانی، استفاده از مزایای اجتماعی، افزایش فرصت های شغلی، انتشار نرم افزارها به زبان محلی، مطرح شده است.

و اما اقدامات انجام شده در ایران به دو بخش واردات و تولیدات تقسیم میشوند. که در بخش واردات تقریباً متناسب با تقاضای افراد نابینا و توان مالی آنها دولت و برخی شرکتهای خصوصی نسبت به خریداری انواعی از این محصولات اقدام  نموده اند اما در زمینه تولید تنها شرکت فعال در این حیطه که به طور تحصصی اقدام به تحقیق و پژوهش و تولید سخت افزارها و نرم افزارهای ویژه نابینایان نموده است شرکت پکتوس میباشد. این شرکت در سال 1373 اولین تولیدات خود را به جامعه نابینایان ایران عرضه داشت که شامل تعدادی کامپیوتر مخصوص نابینایان به نام امید میشد و در واقع در همین سال نشر بریل در ایران به صورت مکانیزه درآمد. یک سال بعد اولین دوره آموزش کامپیوتر به نابینایان با حضور پنج نفر نابینا در مرکز خدمات بهزیستی نابینایان کشور (رودکی) با موفقیت برگزار شد و در واقع باور استفاده نابینایان از رایانه همپای یک فرد عادی در میان نابینایان شکل گرفت و روند تقاضای این افراد به منظور در اختیار داشتن رایانه با امکانات ویژه و آموختن چگونگی به کار گیری آن روز به روز سیر صعودی پیدا کرد.

اولین اختراع و تولید شرکت پکتوس در زمینه رایانه نابینایان در سال 1372 به ثبت رسیده است و تاکنون در جهان، تولیدات مربوط به خروجی های صوتی و بریل فارسی منحصر به این شرکت بوده است.

مجموعه سیستم برجسته نگار: رایانه بریل و گویا قابل اتصال به PC با صفحه کلید و صفحه نمایش بریل مجموعه نرم افزاری نوید 4 شامل ویرایشگر بریل و گویا (فارسی و انگلیسی)، کتابخانه الکترونیکی بریل و گویا به همراه حدود 2000 عنوان کتاب فارسی، واژه نامه شامل فرهنگ لغات انگلیسی به فارسی- انگلیسی به انگلیسی- فارسی به انگلیسی و فارسی به فارسی، قرآن کریم با ترجمه فارسی و انگلیسی و خروجی بریل و صوتی، بانک اطلاعات فردی : شامل دفتر تلفن، آدرس و ... و زمانبندی امور روزانه (سررسید)، شطرنج با خروجی بریل و صوتی ، نرم افزار (Pacjaws) پوشش کامل صوتی و بریل در محیط فارسی نرم افزار Jaws و سروش- انتقال مفاهیم تصویری بصورت لمسی و صوتی برای نابینایان از جمله تولیدات این شرکت میباشند. (در فصول بعد به توضیح این مجموعه مفصلاً خواهیم پرداخت)

قیمت این محصولات در مقایسه با محصولات شرکت های خارجی کمتر بوده و همچنین سازگاری آن با زبان فارسی و توان برقراری ارتباط سریع از طرف کاربر از دیگر مزیت های این محصولات بوده است.

آمار فروش برجسته نگار به سازمانهای دولتی طی 10 سال گذشته نتیجه گیری شده است که مشاهده می‌شود، تعداد بسیار کمی از سازمانهای ذیربط مرتبط با نابینایان و نهادهای علمی و پژوهشی کشور اقدام به خرید این تجهیزات آن هم در حد بسیار اندک نموده اند. با توجه به بند (2) صورتجلسه سی و پنجمین نشست شورای اجتماعی کشور مورخ 20/4/1384 با گذشت یکسال از ابلاغ این صورتجلسه به سازمان‌های مجری، هیچگونه پیشرفتی در این زمینه ایجاد نشده است.

همان طور که اشاره شد دسترسی به رایانه مزایای بیشتری را برای نابینایان نسبت به افرد بهره مند از نعمت بینایی فراهم می کند چرا که با وجود ابزارهای کمکی رایانه همانند چشم برای ایشان کارایی خواهد داشت.

کاربرد کامپیوتر در صنعت

کاربرد کامپیوتر در تولید صنعتی را   CAM (ComputerAidedManufacturering) می‌نامنـــد. همچنیــن کاربرد کامپـیــوتــر در طـــراحی صنعتـــی را CAD

(Computer Aided Design) می‌نامند.

کاربرد کامپیوتر در صنعت را به طور کلی در حالات زیر می‌توان خلاصه کرد:

- طراحی صنعتی و طراحی جامدات (شامل قطعات ماشین آلات)؛

- خودکار کردن کنترل دستگاه‌ها وتنظیم شرایط محیطی تولید (برای مثال اتاق فرمان یک نیروگاه حرارتی)؛

- استفاده از روبات به جای کارگر برای مشاغل سخت و یا زیان آور و نیز کارهای بسیار ظریف و حساس؛

- کنترل کمی و کیفی تولید؛

- شبیه‌سازی شرایط و انجام آزمایش‌ها و استفاده از آن بجای انسان.

کاربرد کامپیوتر در طراحی سازه‌ها

    درطراحی سازه‌های بزرگ نیز کامپیوتر، در ارائه طرح و محاسبات برای سازه‌های آبی، نیروگاهی، فلزی و بتنی، بسیار کمک می‌کند. حتی امروزه طراحی برج‌های بزرگ ساختمانی و یا پل‌های فلزی و امثال آن بدون کامپیوتر تقریباً غیرممکن است. از جمله کارهایی که کامپیوتر در طراحی سازه‌ها می‌تواند انجام دهد می‌توان به طراحی نمای داخلی و خارجی، تجزیه و تحلیل سازه‌ها و نقشه‌برداری از محل نصب اشاره کرد.

کاربرد کامپیوتر در پزشکی

در پزشکی نیز مانند دیگر علوم از نرم افزارهای کاربردی ویژه ای استفاده می‌شود تا علاوه تسریع درمان بیماران، نتایج آماری و تحقیقات دقیقتری درمورد بیماری ها و روش های مبارزه با آنها انجام شود.

سیستم ثبت سوابق بیماران

در اکثر بیمارستان ها و حتی در بسیاری از مطب های خصوصی، پزشکان برای هر مریض پرونده ای تشکیل می‌دهند و در این پرونده سیر درمان و سوابق بیماری های یک شخص ثبت می‌گردد تا پزشک با مراجعه به پرونده بیمار بهتر بتواند در تشخیص و درمان بیماری ها به بیمار کمک نماید. به همین علت از نرم افزارهای کاربردی ثبت سوابق بیماران جهت تسریع در دسترسی به پرونده بیماران استفاده می‌گردد. در بیمارستان ها معمولاً این نرم افزارها بر روی شبکه استفاده می‌گردد تا پزشکان یک بیمار بتوانند در کوتاه ترین زمان از نتایج آزمایشها و وضع عمومی بیمار اطلاع پیدا کنند.

سیستم هدایت آمبولانس

امدادگران و آمبولانس ها معمولاً به صورت مرکزی هدایت می‌شوند. با استفاده از کامپیوتر و با مکان یابی ماهواره ای می‌توان مکان هر آمبولانس را یافته و از نزدیکترین آمبولانس جهت امداد رسانی به مصدومان یک حادثه استفاده نمود.

ابزارهای مراقبت، تشخیص وتجهیزات تخصصی جراحی

با استفاده از کامپیوتر دستگاههای ویژه ای ساخته شده است تا این دستگاهها مراقبت از مریض را به مواردی که به دقت بسیار بالایی نیاز است، ساخته شده است. اگر چه پیشرفتهای زیادی در زمینه ساخت تجهیزات تخصصی جراحی انجام گرفته است ولی در آینده نزدیک شاهد دست آوردهای بیشتری خواهید بود.

کاربرد کامپیوتر در سازمان های دولتی

حتماً واژه دولت الکترونیک را شنیده اید. دولت الکترونیک استفاده مناسب از فن آوری اطلاعات بتوانند علاوه بر تسریع امور دولتی، برنامه ریزی دقیقتری انجام داده و هزینه های دولت نیز کاهش یابد. در ارگان ها و سازمان های دولتی از نرم افزارهای کاربردی مختلفی نظیر دبیرخانه، سیستم های اطلاع‌رسانی و تلفن گویا، اتوماسیون اداری ، سیستم های مالی، دبیرخانه، کتابخانه، حقوق و دستمزد، حضور و غیاب و ده ها سیستم عمومی و اختصاصی دیگر استفاده می‌شود تا هم امور داخلی و اداری سازمان ها و ادارات دولتی مکانیزه شود و هم در پاسخگویی و انجام امور اربا رجوع تسریع شود. علاوه بر ین سیستم ها، دولت ها معمولاً سیستم های بزرگ دیگری را جهت برنامه ریزی کلان کشور و ثبت آمارها و دیگر موارد ایجاد می‌کنند که در ادامه با چند مورد از آنها آشنا می‌شوید.

سیستم سرشماری جمعیت

یکی از سیستم های مهم دولتی، سیستم ثبت احوال می‌باشد که مشخصات همه مردم یک کشور در هنگام تولد در آن ثبت می‌شود و در صورت فوت افراد نیز مشخصات و زمان فوت در این سیستم ثبت می‌گردد تا آمار کلیه افراد جامعه در این سیستم وجود داشته باشد. گاهی اوقات دولتها برای سرشماری مجدد جمعیت و بدست آوردن اطلاعات آماری در موارد مختلف سرشماری عمومی یا سرشماری های موردی در سطح کشور انجام می‌دهند که جهت ثبت اطلاعات این سرشماری ها و استخراج نتایج آماری از نرم‌افزارهای کاربردی ویژه ای استفاده می‌شود.

سیستم ثبت مشخصات وسایل نقلیه

در تمام کشورهای جهان،پلیس جهت کسب اطلاع از وضعیت خودروها ومالکین آنها کلیه وسایل نقلیه را پلاک گذاری کرده و در یک سیستم کامپیوتری ثبت می‌نماید تا در مواقع مورد نیاز با استفاده از این اطلاعات بتواند پیگیری های لازم را انجام دهد. زیرا بدون استفاده از کامپیوتر نمی‌توان اطلاعات میلیونها وسیله نقلیه را ثبت نمود و در مواقع مورد نیاز اطلاعات مورد نظر را بدست آورد.

سیستم مالیاتی

یکی از منابع در آمد دولتها مالیات است که جهت دقت در دریافت و محاسبه مالیات از سیستم های کامپیوتری استفاده می‌شود. در این سیستم ها مشخصات مالیات دهندگان و سوابق مالیاتی و بدهی های آنها ثبت می‌گردد. همچنین از این سیستم ها می‌توان جهت برنامه ریزی در آمدهای دولت در آینده بر اساس درآمدهای سنوات گذشته استفاده نمود.

کاربرد کامپیوتر در گرافیک

    در عرصه گرافیک، کامپیوتر تا حدی پیشرفت کرده است به عنوان یک رشته مستقل کامپیوتری درآمده است. با کامپیوتر و استفاده از نرم‌افزارهای گرافیکی می‌توان به طراحی دو بعدی و سه بعدی بروشور، کاتالوگ، سربرگ و برچسب پرداخت و یا حتی تصاویر متحرک و انیمیشین ساخت. از جمله کارهای دیگر در این زمینه فیلم‌سازی و انجام اموری چون میکس، تلفیق فیلم با انیمیشن و یا جلوه‌های ویژه، صداگذاری و حتی سانسور است. نهایتاً‌ کاربرد جدیدتر گرافیک کامپیوتر در زیباسازی سایت‌ها، وبلاگ‌ها و تبلیغات اینترنتی است.

کاربرد کامپیوتر در امور اداری

    در انجام امور اداری نیز بدون شک امروزه کامپیوتر در هر اداره یا سازمانی به صورت زیر به ایفای نقش می‌پردازد:

- انجام امور روزمره مانند تایپ نامه، بایگانی، ارسال و دریافت E-mail؛

- ذخیره‌سازی و برنامه‌ریزی در امور پرسنلی؛

- محاسبات مالی مانند حقوق و دستمزد کارمندان و کسورات؛

- دبیرخانه.

کاربرد کامپیوتر در انتشارات

    عمده‌ترین این کاربردها تایپ فارسی و لاتین‌، صفحه‌آرای تلفیق متن با عکس یا جلوه‌های ویژه در نشر کتاب‌، مجله‌، تحقیقات دانشجویی و روزنامه‌ها است.

کاربرد کامپیوتر در آموزش

یکی از کاربردهای کامپیوتر استفاده از نرم افزارهای آموزشی جهت ارتقاء سطح کیفی آموزشها و همگانی کردن و در دسترسی بودن آموزشها و ثبت ونگهداری اطلاعات آموزشی جهت برنامه ریزی های آموزشی است.

 در این قسمت با چند نمونه از نرم افزارهای کاربردی آموزشی آشنا می‌شوید.

سیستم کلاس بندی و ثبت نام دانش آموزان و دانشجویان

در بسیاری از مدارس، آموزشگاهها ، دانشگاهها و دیگر موسسات آموزشی جهت ثبت نام دانش آموزان، کلاس بندی و برنامه ریزی آموزشی از نرم‌افزارهای کاربردی ثبت نام دانش آموزان استفاده می‌کنند. در مقاطع دانشگاهی این نرم افزارها جهت ثبت نام ترم های مختلف و انتخاب واحد دانشجویان و برنامه ریزی آموزش وکلاس بندی استفاده می‌شود. در بعضی از دانشگاهها برای ثبت نام از سیستم تلفن گویا استفاده می‌کنند و نیازی به مراجعه حضوری دانشجو برای ثبت نام نیست و دانشجو از طریق تماس تلفنی از واحدهای ارائه شده در دانشگاه مطلع شده و با فشردن کد هر درس از طریق گوشی تلفن، واحدهای مورد نظر خود را با اساتید دلخواه انتخاب می‌نماید و نرم افزار ثبت نام براساس ظرفیت هر کلاس اجازه ثبت نام به دانشجویان را می‌دهد. در ضمن این نرم افزارها پیش نیازهای هر واحد درسی را در هنگام ثبت نام در نظر می‌گیرند و در واقع عملیات ثبت نام به طورکامل به کامپیوتر واگذار می‌شود.

کاربرد کامپیوتر در تجارت

کامپیوترها کاربردهای زیادی در تجارت دارند که در این قسمت با مهمترین آنها آشنا می‌شوید:

سیستم مدیریت تجاری

امروزه همه مراکز تجاری دنیا به سیستم های کامپیوتری مجهز شده اند زیرا در قرن 21 اطلاعات نقش تعیین کننده ای در همه امور تجاری دارد. فرض کنید مدیران شرکت های بزرگ بین المللی نظیر Sony ،Compaq، HP و... که شعبات زیادی در سراسر دنیا دارند بخواهند بودن استفاده از کامپیوتر بر کار شعب خود در سراسر دنیا نظارت داشته باشند و براساس تغییرات شاخص های اقتصادی، سیاستهای کلان شرکت های خود را تعیین کرده و برای آینده برنامه ریزی نمایند. آیا این امر بدون داشتن سیستم های کامپیوتری و اطلاعات دقیق و به موقع ، امکان پذیر خواهد بود؟

مراکز کوچک تجاری نیز از این امر مستثنی نیستند. امروزه اکثر فروشگاهها برای تسریع در کار فروش اجناس و کم کردن ضریب اشتباه فروشندگان  و داشتن اطلاعات دقیق از فروش، انبار و سود زیان فروشگاه از سیستم های کامپیوتری فروش، انبار، حسابداری، حقوق و دستمزد، حضور و غیاب استفاده می‌کنند.

سیستم رزرو بلیط هواپیما

اکثر شرکت های هواپیمایی و دفاتر مسافرتی به سیستم کامپیوتری فروش و رزرو بلیط هواپیما مجهز هستند تا مسافران به راحتی بتوانند از طریق نزدیکترین دفتر مسافرتی، بلیط خود را رزرو نمایند. برای هر پرواز به تعداد مشخصی بلیط فروخته می‌شود به همین علت تمام دفاتر باید به سسیستم مرکزی رزرو بلیط متصل باشند تا از وجود بلیط برای پرواز مورد نظر مطلع شوند و یک بلیط برای چند نفر رزرو نشود. وجود سیستم کامپیوتری رزرو بلیط هواپیما ، هم رزرو بلیط را برای مسافران آسان می‌کند وهم سود بیشتری را برای شرتهای هواپیمایی به ارمغان می‌آورد. در کشوهای پیشرفته

دنیا، مسافران می‌توانند بلیط هواپیما را بدون مراجعه به دفاتر مسافرتی و از طریق اینترنت و با استفاده از کارت اعتباری رزرو نمایند.

سیستم پردازش حق بیمه

شرکتهای بزرگ بیمه نیز برای تسهیل کار بیمه شوندگان و مدیریت بهتر مجموعه خود از سیستم های کامپیوتری پردازش حق بیمه استفاده می‌کنند که در این سیستم ها علاوه بر ثبت مشخصات بیمه شدگان و مدت اعتبار و مشخصات بیمه نامه، امکان بررسی سود و زیان، محاسبات مالی و برنامه‌ریزی وجود دارد.

بانکداری روی خط (Online Banking)و بانکداری الکترونیک(E-Banking)

امروزه در بیشتر کشورهای دنیا استفاده از کارتهای اعتباری الکترونیکی امری رایج و عمومی شده است و وجود شبکه جهانی اینترنت بر محبوبیت و کارآیی اینگونه خدمات افزوده است. همزمان با روند رو به رشد استفاده از کارتهای الکترونیکی، سیستم های بانکداری نیز متحول شده اند و دارندگان حساب‌های بانکی می‌توانند از این بستر جهت بررسی و کنترل حساب های بانکی خود و یا حتی نقل و انتقال وجوه بین حساب های بانکی خود و دیگران استفاده کنند. اگر چه سیستم های بانکداری الکترونیکی در کشور ما به دلایلی هنوز فراگیر نشده اند اما در اکثر کشورهای توسعه یافته، مشتریان بانکها بدون حضور در بانک وجوه موجوددر حساب های خود را برداشت می‌کنند و یا به حسابهای خود پول واریز می‌نمایند.

در کشورهای پیشرفته اغلب بانکها امکانات خود را به صورت Online و 24 ساعته از طریق اینترنت در اختیار مشتریان قرار می‌دهند. این کار هزینه بانکها را کاهش داده و رضایت مشتریان را در برخواهد داشت. مهمترین مسئله در بانکداری الکترونیکی امنیت است که بانکها با خرج هزینه های زیاد سعی در جلوگیری از نفوذ افراد خرابکار و بالا بردن ایمنی این نوع بانکداری دارند. بانکداری الکترونیکی آنقدر رونق یافته است که برخی بانکها صد درصد مجازی بوده و در اینترنت سرویس می‌دهند و هیچ شعبه واقعی ندارند.

کامپیوتر در زندگی روزمره

    با استفاده ار کامپیوتر می توان به تمامی کارها سرعت و نظم بیشتری بخشید و زمان کمتری را به اموری که نیاز به خلاقیت ندارد و تکراری می باشد اختصاص داد.

کاربرد کامپیوتر در پزشکی

    با استفاده از کامپیوتر می توان اطلاعات مربوط به بیمار، تشخیص بیماری، استفاده از دارو های تحت درمان و بطور خلاصه سابقه بیمار را وارد و ثبت کرد تا در موارد مشابه از آن استفاده نمود.

    همچنین یکی از مزایای دیگر کامپیوتر در علم پزشکی استفاده از اینترنت می باشد که می توان جراحی های اینترنتی را بصورت بر خط (Online) مشاهده کرد تا از این طریق یک پزشک در یک نقطه از دنیا عمل جراحی را در نقطه دیگر دنیا از طریق یک تیم پزشکی دومی انجام دهد.

استفاده از کارت هوشمند

    از این کارت ها می توان مبلغ پول اعتبار یافته را مورد استفاده قرار داد. و در صورت اتمـام مبلغ اعتباری می توان کارت را شارژ نمـود. بنابراین حمل پول کمتر و امنیت بیشتر، از مزایای این کارتها می باشد.

کاربرد کامپیوتر در کتابخانه

    در حال حاضر کتابخانه ها بجای کارت کتابنامه از کامپیوتر استفاده می کنند.

برای این کار فقط کافی است یکی از اطلاعات مربوط به کتاب به طور مثال : موضوع، نام کتاب، نام نویسنده، نام ناشر و ... را وارد کامپیوتر کرده تا اطلاعات مربوطه را در اختیار کاربر قرار دهد.

کاربرد کامپیوتر در خانه

    امروزه در اکثر خانه ها حداقل یک دستگاه کامپیوتر وجود دارد که افراد خانواده

از آن استفاده های گوناگونی می کنند.

    استفاده از اینترنت و ارسال نامه های الکترونیکی و دستیابی سریعتربه اطلاعات مورد نیاز یکی از کاربردها کامپیوتر در خانه می باشد. همچنین نصب بازی ها و سرگرمیها کامپیوتری کاربرد دیگر آن به شمار می رود.

آموزش به کمک کامپیوتر(CBT)

آموزش به کمک کامپیوتر (GBT مخفف Computer-BasedTraining) استفاده از کامپیوتر و برنامه های خاص آموزشی جهت آموزش افراد است. در این نرم‌افزارها از متن، تصویر، انیمیشن، فیلم و صوت استفاده می‌شود تا یک موضوع یا درس را به ساده ترین روش به افراد آموزش دهند. نمونه ای از CBT، نرم افزارهای آموزشی هستند که به صورت چند رسانه‌ای بر رویCD ارائه می‌شوند. این نرم افزارها علاوه بر درس معمولاً تمرین هایی را برای دانشجو در نظر می‌گیرند و دانشجومی‌تواند این تمرین ها را پشت کامپیوتر انجام دهد. CD های آموزش نرم افزارهای کامپیوتری،CD های آموزش قوانین رانندگی وCD  های آموزش خیاطی، موسیقی ، آشپزی و... نمونه هایی از آموزش به کمک کامپیوتر می‌باشند. البته این آموزشها به ‌CD‌های آموزشی محدود نمی‌شود و آموزش از طریق اینترنت و آموزش های الکترونیکی و ... نیز CBT محسوب می‌شوند.

آموزش از راه دور (Distance Learning)

به طور کلی به آموزشی که در آن آموزگار به صورت جغرافیایی یا به صورت زمانی از دانش آموز جداست آموزش از راه دور می‌گویند.

قبل از فراگیر شدن استفاده از کامپیوتر، آموزشهای از راه دور فقط به آموزشهای مکاتبه ای محدود می‌شد ولی با فراگیر شدن استفاده از کامپیوتر ، آموزش از راه دور نیز متحول شده است و امروزه با استفاده از اینترنت می‌توان آموزش را به دور افتاده‌ترین نقاط دنیا انتقال داد و دانش آموزان می‌توانند در هر ساعت از روز که بخواهند با استفاده از اینترنت به سایت وب آموزش دهنده متصل شده و هر چند بار که بخواهند یک مطلب را مشاهده کرده و آموزش ببینند. همچنین می‌توانند سئوالات پرسیده شده توسط دانش آموزان دیگر و پاسخ های آنها را مشاهده کنند. حتی این امکان وجود دارد که در ساعات مشخصی با استاد خود بصورت کلاس مجازی ارتباط برقرار کرده و سئوالات خود را به صورت مستقیم از او بپرسند و حتی تصویر و صدای استاد را به صورت زنده دریافت نمایند.

انجام تکالیف درسی به کمک اینترنت

در کشور ما هنوز استفاده از اینترنت جهت انجام تکالیف آموزشی دانش آموزان و دانشجویان رایج نشده است ولی در کشورهای پیشرفته دنیا، تکالیف دانش آموزان توسط معلم کلاس در سایت اینترنتی قرار داده شده و دانش آموزان از طریق اینترنت این تکالیف را انجام می‌دهند و یا تکالیف را معلم برای دانش‌آموزان از طریق پست الکترونیک ارسال می‌کند و دانش آموزان نیز تکالیف انجام شده خود را از همین طریق برای استاد می‌فرستند.

کار از راه دور (Teleworking)

کار از راه دور به نوعی کار گفته می‌شود که در آن افراد در منزل خود کار را انجام می‌دهند. این افراد از طریق شبکه کامپیوتری به دیگر اعضای شرکت یا سازمان متصل هستند و از این طریق نتایج کار خود را در اختیار شرکت خود قرار می‌دهند.

اصطلاح ‹‹Hot Desking›› به نوعی کار کردن گفته می‌شود که در آن افراد دارای میز منحصر به خود نیستند و هر جا میزی خالی پیدا کنند می‌توانند کار خود را انجام دهند. افرادی که بصورت کار از راه دور، کار می‌کنند هم از طریق کامپیوتر منزل و یا هر کامپیوتر دیگری می‌توانند به شبکه اداره متصل شده و کار خود را انجام دهند.

کار از راه دور مزایا و معایبی دارد که در ادامه این فصل با آنها آشنا می‌شوید.

مزایای کار از راه دور

کار از راه دور مزایای زیادی را هم برای کارمندان و هم برای کارفرمایان دارد:

·                     حذف زمان رفت و برگشت بین منزل ومحل کار

این امر موجب صرفه جویی زمانی و مالی برای کارمند شده و برای جامعه نیز مفید است زیرا تردد کمتر در معابر عمومی، ترافیک کمتر و کاهش آلودگی هوا را به ارمغان می‌آورد. همچنین کارمندان اثرات مخرب ترافیک انتقال به محل کار را به محل کار خود نمی‌آورند، زیرا شلوغی خیابانها ، ترافیک ، آلودگی هوا و یا استرس حاصل از دیر رسیدن بر کارمند تأثیر نخواهد داشت.

·                     قابلیت قدرت تمرکز بیشتر بر روی کار

معمولاً در منزل امکان تمرکز بیشتر بر روی کار  وجود دارد زیرا محیط آرامتر بوده و تماس حضوری کارمندان قسمتهای دیگر و یا ارباب رجوع با کارمند کمتر است و تماس های تلفنی کمتری نیز با او برقرار می‌شود.

·                     زمانبندی انعطاف پذیر

کارمند به راحتی می‌تواند کارهای شخصی خود وکارهای اداری را در زمان‌های دلخواه انجام دهد و می‌تواند کار صبح را عصر انجام داده و یا فعالیتهایی مانند رساندن کودکان به مهد کودک و بالعکس را به راحتی انجام دهد و در زمانی که از کار خسته می‌شود به فضای آزاد رفته و پس از استراحت ادامه کار را انجام دهد.

·                     کاهش نیاز به جا و مکان

هزینه های بسیار بالایی برای تأمین جا و مکان بر روی یک شرکت تحمیل می‌شود. کار از راه دور موجب کاهش این هزینه، با استفاده از فضای منازل کارمندان می‌شود.

معایب کار از راه دور

با مزایای کار از راه دور آشنا شدید ولی کار از راه دور معایبی هم دارد که مهمترین آنها عبارتند از:

·                     کاهش تماسهای انسانی

یکی از مهمترین معایب کار از راه دور کاهش تماس افراد با یکدیگر است. اغلب مردم این فاکتور را تنها عیب تبدیل کار عادی اداری به کار از راه دور می‌دانند . بعضی از شرکتها برای رفع این مشکل جلسه یا گردهمایی در طول هفته یا ماه جهت ارتباط بیشتر کارمندان قرار می‌دهند.

·                     تأثیر منفی بر روی کارگروهی

اگر اعضای یک گروه یکدیگر را نبینند سخت است که احساس کنند عضوی از گروه هستند. گاهی اوقات برای حذف این احساس منفی، ارتباطات ویدیویی یا کنفرانسها و قرار ملاقات هایی در شرکت انجام می‌شود.

·                     سوء استفاده از کارمندان

چون کارمندها دور از هم کار می‌کنند و بطور فردی عمل می‌نمایند احتمال سوء استفاده از طرف شرکت ها وجود دارد. زیرا برای صاحبان شرکت ها، تضییع حقوق یک کارمند که با دیگر کارمندان در ارتباط نیست آسانتر است.

دنیای الکترونیک (ElectronicWord)

پیدایش شبکه های رایانه ای به ویژه اینترنت، وضعیت جدیدی را در جهان بوجود آورده است و بسیاری از جنبه های زندگی انسان را در سطوح مختلف مورد تأثیر قرار داده است. بطوریکه در جوامع پیشرفته و توسعه یافته که دقت و زمان انجام کارها از اهمیت زیادی برخوردار است استفاده از اینترنت در زندگی روزمره و اجتماعی به شدت کاربرد پیدا کرده است که در ادامه با برخی از آنها آشنا می‌شوید.

*نکته: E  در ابتدای واژه های این بخش، حرف اول کلمه ی Electronic می‌باشد

پست الکترونیکی (E-mail)

یکی از مرسوم ترین کاربردهای شبکه اینترنت، پست الکترونیکی می‌باشد که کاربران می‌توانند به راحتی نامه ی مورد نظر خود را تایپ کرده و سپس با درج آدرس گیرنده نسبت به ارسال آن اقدام نمایند.

نامه های ارسالی یا دریافت شده ی هر کاربر در صندوق پستی ویژه وی نگهداری می‌شود و به محض مراجعه به صندوق پستی، نامه های رسیده قابل مشاهده است. به این ترتیب علاوه بر صرفه جویی در هزینه های تهیه و ارسال دستی نامه، پارامتر مکان گیرنده حذف می‌گردد و نامه ی ارسالی به محض ارسال در صندوق پستی گیرنده قرار می‌گیرد و گیرنده از هر کجای دنیا می‌تواند صندوق پستی خود را بررسی کرده و نامه را مشاهده نماید.

تجارت و خرید و فروش الکترونیکی (E-Commerce و E-Marketing)

با گسترش روز افزون اینترنت، فعالیت های تجاری و بازرگانی نیز رواج زیادی پیدا کرده است و شرکت‌ها، موسسات و فروشگاههای مختلف در حال ارائه خدمات بازاریابی،  خرید و فروش کالاهای خود بصورت مجازی در اینترنت می‌باشند بطوریکه هر شخصی با داشتن یک دستگاه کامپیوتر و یک خط تلفن می‌تواند از منزل یا محل کار،کالاها وخدمات مورد نیاز خود را به سهولت انتخاب و خریداری نماید و پس از مدت زمان کوتاهی آنها را در درب منزل تحویل بگیرد. فن آوریهای جدید نه تنها امکان مشاهدهء تصویر یا فیلم ویدیویی کالا را ممکن ساخته است بلکه حتی امکان احساس بوی بعضی از فرآورده ها نظیر گل ها و گیاهان معطر را فراهم ساخته است و در آینده بعید نیست همزمان با پیشرفت تکنولوژی خریداران بتوانند از طریق اینترنت مزه و طعم مواد غذایی را نیز بچشند! اگر چه در ایران تجارت الکترونیک به علت نبودن کارت اعتباری و پول الکترونیک و قوانین آن هنوز اجرایی نشده است اما در آینده نزدیک قطعاً مشکلات موجود خواهد شد و شما می‌توانید از فروشگاههای الکترونیکی خرید کنید. پس بهتر است قبلاً با مزایا و معایب استفاده از تجارت الکترونیک آشنا شوید.

مزایای تجارت الکترونیک

مزایای استفاده از تجارت الکترونیک عبارتند از:

·                     خدمات 24 ساعته

برخلاف یک فروشگاه معمولی که ساعت کار محدودی دارد خرید از اینترنت به صورت شبانه روزی است و تعطیلی درتجارت الکترونیک معنی ندارد.

·                     دسترسی به کالاهای بیشتر و متنوع تر

در فروشگاههای الکترونیکی کالاهای بیشتر و متنوع تری نسبت به فروشگاههای معمول موجود است و امکان جستجوی سریع کالا با قیمت و مشخصات مورد نظر وجود دارد.

·                     اطلاعات جزئی تر کالا

معمولاً در کنار تصویر کالا، اطلاعاتی در مورد این محصول ارائه می‌کنند. گاهی اوقات آدرس سایت وب سازنده این محصول را در کنار مشخصات محصول قرار می‌دهند تا خریدار با سازنده این محصول و دیگر محصولات آن بیشتر آشنا شود.

·                      قدرت مقایسه کالاها

در فروشگاههای الکترونیکی به راحتی می توانید قیمت کالاهای مختلف را با یکدیگرمقایسه کنید. سایتهای هم ایجاد شده اند که قیمت های مختلف یک محصول را از سایتهای دیگر جمع آوری کرده و بهترین سایت را به شما معرفی می کنند.

·                      حق برگرداندن کالاهای خراب

اغلب سایتهای فروش، بخشی تحت عنوان روش عودت (Return Policy) دارند که بهتر است پیش از خرید حتماً این بخش را بخوانید. اغلب می بینید که قانون حقی را به شما می دهد که طبق آن در صورت خراب بودن کالای خریداری شده یا عدم تطابق آنچه گرفته اید با آنچه در سایت درج شده است، کالا را بازگردانید.

معایب تجارت الکترونیکی

معایب تجارت الکترونیک عبارتند از:

·                      کلاهبرداری احتمالی از کارت اعتباری

بعضی از سایتهای وب صرفاً جهت فریب دادن مردم و گرفتن جزئیات کارت اعتباری آنها ایجاد شده اند. این اطلاعات بعدا به سارقین فروخته و سارقین از آنها سوء استفاده می کنند.

·                      عدم اعتماد به وب سایت

وقتی از وب سایت یک شرکت معروف مثل amazon.com خرید می کنید ، می دانید که اولاً این شرکت معتبراست و با گرفتن پول شما نمی خواهد تعطیل شود. اما وقتی که از یک وب سایت و شرکت نامعتبر خرید می کنید چطور؟ باید در مورد  این سایت بیشتر تحقیق کنید.مثلاً چند وقت است که شرکت مشغول به کار است؟ آیا مشخصات مشتریان به طور کامل در سایت درج شده است؟ در این صورت با چند تا از این شماره ها تماس گرفته و میزان صادق بودن سایت را بسنجید. وب سایتهایی نیز انجام شده اند که هدفشان صرفاً تعیین آن است که یک وب سایت معتبر است یا خیر.

·                      عدم مشاهده دقیق و لمس اجناس

بعضی از اجناس مانند لباس نیاز به مشاهده از نزدیک و لمس دقیق جنس دارند ولی وقتی از طریق اینترنت خرید می کنید نمی توانید به کیفیت و زیبایی محصول خریداری شده اطمینان کنید.

·                      در صورت وجود مشکل آیا با یک شخص واقعی می توانید صحبت کنید؟

فرض کنید کالایی را خریداری کرده اید ولی این کالا در مدت زمان مقرر به دست شما نرسیده است. اگر سایتی که از آن خرید کرده اید به صورت تلفنی پاسخگوی مشکلات شما نباشد و فقط از طریق پست الکترونیک به مشکلات جواب بدهد، امکان ایجاد مشکل و عدم رسیدگی به نامه شما وجود دارد. پس قبل از خرید از وجود قسمت پشتیبانی تلفنی آگاهی پیدا کنید.

آموزش الکترونیکی (E-Learning)

یکی از جنبه های دیگر کاربرد اینترنت، برنامه ریزی و اجرای فرآیند آموزش و یادگیری توسط اینترنت است. بعضی از موسسات آموزشی مبادرت به تأسیس دوره‌های آموزشی نموده اند که کاملاً توسط شبکه اینترنت ارائه می گردد. ایجاد چنین دوره هایی باعث بوجود آمدن دانشگاهها و مراکز آموزشی خاص که همه ی امور آن اعم از آموزشی پژوهشی و اداری با استفاده از اینترنت و ابزارها و امکانات متعدد آن صورت می گیرد شده است که به دانشگاههای مجازی VirtualUniversity) معروفند.

در کلاس های دانشگاههای مجازی، دانشجویان در دوره هایی که بصورت کنفرانس‌هایی کامپیوتری است شرکت می کنند. این دوره ها از طریق اینترنت و شبکه وب جهانی ارائه می شوند. ورود به دوره ها با یک کامپیوتر در منزل یا محیط کار و با برنامه ارتباطی خاصی صورت می گیرد و دانشجویان در دور افتاده ترین نقاط می توانند با استاد مورد نظر خود تبادل نظر کرده و از دروس و مقالات تهیه شده توسط استاد استفاده نمایند و طبق برنامه زمان بندی شده ی قبلی در آزمون‌های مربوطه شرکت کنند یا از نمرات کسب شده ی خود آگاهی پیدا کنند. در حال حاضر تعداد قابل توجهی از دانشگاههای مجازی در حال فعالیت و یا توسعه هستند و قادرند بدون حضور فیزیکی دانشجویان مراحل مختلف پذیرش، آموزش، آزمون و اعطای مدارک تحصیلی دانشجویان را از طریق اینترنت انجام دهند. البته یکی از مشکلات این دوره ها ، برگزاری آزمون ها از طریق اینترنت است که مشکل تشخیص هویت دانشجویان و جلوگیری از سوء استفاده احتمالی آنها را دارد. برای حل این مشکل بعضی از این دانشگاهها مرحله آزمون را بصورت حضوری برگزار می کنند.

مزایای آموزش الکترونیک                                             

·                      آموزش الکترونیکی محدودیت تعداد دانشجورا ندارد.

·                      آموزش الکترونیکی محدودیت زمانی نداشته و محدودیت تکرار نیز ندارد.

·                      هزینه های برگزاری آموزش الکترونیکی نسبت به آموزش سنتی با توجه به تعداد آموزش دیدگان بسیار کم است.

معایب آموزش الکترونیک

·                      اتصال اینترنتی ممکن است قطع شده و دانشجو با مشکل مواجه شود.

·                      معمولاً دانشجویان برای هر دقیقه وصل بودن به اینترنت باید هزینه پرداخت نمایند.

·                      در کشورهای مثل کشور ما که بستر مخابراتی مناسبی جهت اتصال به اینترنت موجود نیست، زمان دریافت اطلاعات بخصوص وقتی که درآموزش از تصاویر، انیمیشن و فیلم استفاده شده باشد، بسیار زیاد است.

·                      فقدان عواطف انسانی و عدم آموزش رفتارهای اجتماعی به علت عدم ارتباط نزدیک دانشجو و استاد.

کتابخانه الکترونیکی (E-Library)

یکی از کاربردهای مفید و جذاب اینترنت، بکارگیری کتابخانه های الکترونیکی می‌باشد. در این کتابخانه ها ، برخلاف روش های سنتی، کتابها را بر روی فضای کوچکی از کامپیوترهای شبکه قرار می دهند و علاوه بر صرفه جویی در فضا و هزینه های نگهداری اطلاعات، امکان دسترسی سریع، آسان و مناسب همه کاربران از سراسر جهان را فراهم می کنند و به محض اینکه کتابی چاپ یا در کتابخانه ی الکترونیکی قرار گیرد، تمام علاقمندان می توانند از طریق اینترنت به آن دسترسی پیدا کنند.

***موتورهای جستجو

برای سهولت یافتن مطالب در اینترنت شرکت های مختلف ابزارهایی برای جستجو ایجاد کردن که به آن ها موتور جستجو یا Search Engine گفته می شود.

***موتور جستجو چیست؟

موتور جستجو در واقع یک سایت وب است که جستجو در وب با کمک آن انجام می شود. چنین سایت هایی را شرکت های مختلف ایجاد می کنند و امکان جستجو رایگان را در اختیار کاربران قرار می دهند و خدمات پشتیبانی را ارائه می کنند.

یکی از قوی ترین موتورهای جستجو، در سایت www.Google.com  است. پس از وارد کردن موضوع جستجو موتور جستجو، فهرستی از پیوندها به کلیه صفحه هایی که با موضوع جستجو مطابقت داشته باشند را نمایش می دهد. و با قرار گرفتن بر روی هریک و زدن Enter بر روی هر موضوع می توانید به اطلاعات مربوط به آن دسترسی پیدا نماید.

تهیه و تنظیم : ایمان زندیه

سایت شما دات آی آر   http://www.siteshoma.ir

**********************************

(استفاده  در وبلاگ ها و وبسایت ها با ذکر منبع بلامانع است)

**************************************

 

 

------------------------------------------------------------------------------ 

pdfدانلود همین مقاله با فرمت پی دی اف

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد