بیست

نوشته های ایمان زندیه

بیست

نوشته های ایمان زندیه

آموزش گام به گام ICDL (آی سی دی ال) -مفاهیم ویندوز بخش۴

فصل چهارم: اجرای برنامه ها

جرای برنامه ها از منوی All Program

همه ی برنامه های داخلی ویندوز Xp در فهرست AllProgram واقع در منوی Start قرار دارند و تقریباً همه ی برنامه های کاربردی تحت ویندوز نیز، فرامین لازم جهت اجرای خود را در این منو قرار میدهند . برای اجرای برنامه از طریق منوی All Program مراحل زیر را دنبال کنید:

- بر روی دکمه ی Start کلید Enter را بزنید.

- از منوی ظاهر شده گزینه ی AllProgram  را انتخاب کنید تا فهرست برنامه‌های نصب شده در ویندوز را مشاهده کنید.

- سپس با حرکت کلیدهای جهت نما برنامه ی مورد نظر خود را انتخاب و Enter کنید.

بدیهی است فهرست برنامه های منوی AllProgram در کامپیوتر شما ممکن است با توجه به تعداد و نوع برنامه های کاربردی نصب شده در آن متفاوت باشد.

برخی از برنامه های کاربردی چندین برنامه اجرایی دارند که همه ی آنها در داخل یک پوشه در منوی  All Program قرار دارند برای مشاهده ی آنها بر روی هر یک Enter یا Right را بزنید.

اضافه کردن برنامه ها به منوی All Programs

پوشه ی   All Programs ویندوز، شامل همه برنامه های کاربردی است

 گرچه اغلب برنامه های کاربردی در هنگام نصب، فرامین لازم جهت اجرای آنها را در این پوشه قرار می‌دهند ولی به دلایل مختلف ممکن است نیاز باشد که به صورت دستی برنامه ای را به این منو اضافه یا از آن کم نمایید.

برای اضافه کردن برنامه های دلخواه به منوی AllPrograms به صورت زیر عمل نمایید.

-               بر روی دکمه ی  Start قرار گرفته و کلید Application را بزنید. از منوی ظاهر شده دستور Properties را انتخاب کنید تا کادر Taskbar and Start Menu Properties نمایان شود.

-                      سربرگ Start Menu را انتخاب کنید و سپس گزینه ی  Classic Start Menu را با زدن کلید Down انتخاب کنید .

-                      با حرکت کلید Tab روی دکمه ی  Customize رفته و Enter کنید .

-                      در پنجره ی  ظاهر شده دکمه ی  Add را Enter کنید تا پنجره ی  Create Shortcut ظاهر شود.

-               حال با حرکت کلید Tab روی دکمه ی Browse رفته و Enter کنید و از پنجره ی  درختواره ای حاوی برنامه ها، برنامه ی  مورد نظر را با کلیدهای Up و Down انتخاب کرده و دکمه ی  Ok را Enter کنید و در برگشت به پنجره ی  قبلی با Tab روی دکمه ی  Next رفته و Enter کنید.

-                      محل اضافه شدن برنامه ی  فوق را با حرکت کلیدهای Up و Down، پوشه ی  Programs انتخاب کرده و دکمه ی  Next را Enter کنید.

* در صورتی که بخواهید جهت میانبر برنامه، پوشه ی  جدیدی در منوی All Programs  ایجاد شود با حرکت Tab روی دکمه ی  New Folder رفته و Enter کنید .

-                      نامی را که می‌خواهید این برنامه با آن نام در منوی شروع اضافه شود وارد کرده و دکمه ی  Finish را Enter کنید.

-                      سایر پنجره‌ها را با انتخاب دکمه ی  Ok ببندید.

از این پس ، برای همیشه برنامه ی  فوق در منوی Programs قراردارد و می‌توانید  آن را اجرا نمایید.

تنظیم برنامه های منوی All Programs

تنظیم برنامه های منوی All Programs را با روش ساده ی زیر می‌توانید انجام دهید:

-                      منوی Start را گشوده و سپس زیر منوی All Programs را باز کنید.

-                      بر روی اسم برنامه ای که می‌خواهید آن را تغییر دهید کلید Application را بزنید.

-                      فرمان مناسب را که شامل فرمانهای زیر می‌باشد برای تغییر برنامه انتخاب و اجرا ‌کنید.

Open= باز کردن برنامه

Pin to Start menu= پین کردن به منوی شروع

Cut= بریدن

Copy= کپی

Create Shortcut= ایجاد میانبر

Delete= حذف

Rename= تغییر نام

Sort by Name= مرتب کردن به ترتیب نام

Properties= خصوصیات

اجرای برنامه ها با میانبر آنها (Shortcut)

یکی از ویژگی های جالب ویندوز امکان دسترسی به پوشه ها و مستندات و اجرای برنامه ها از میز کار ویندوز، منوی شروع و سایر پوشه ها است به نحوی که اجرای برنامه ها و باز کردن پوشه ها از هر جایی به راحتی امکان پذیر باشد برای این منظور از میانبر (Shortcut) استفاده ‌نمایید.

آشنایی با مفهوم و کاربرد میانبر

همانطوری که قبلاً گفته شد میانبر آیکنی است که آدرس و مشخصات پوشه و برنامه ی اجرایی را در خود نگه می‌دارد و قابلیت اجر شدن در ویندوز را دارا می‌باشد بنابراین برای اجرای برنامه ها از هر مکان دلخواه کافی است میانبری برای آن برنامه در محل دلخواه ایجاد نمایید و سپس برای اجرای آن برنامه میانبر مذکور را اجرا نمایید.

میانبر (Shortcut)

آیکنی است که به یک پرونده ، پوشه یا برنامه اشاره می‌کند و با اجرای آن پرونده ، پوشه یا برنامهء مرتبط با آن اجرا می‌شود ولی با حذف این میانبر، برنامه ی مرتبط با آن حذف نمی‌شود.

ساختن میانبر در پوشه یا Desktop

    قراردادن یک میانبر بر روی Desktop باعث می‌شود که دستیابی به پوشه مورد نظر بسیار سریع‌تر صورت گیرد.

برای ساختن میانبر مراحل زیر را دنبال کنید :

-               ابتدا بر روی Desktop یا پوشه ی مورد نظر رفته و از Not select بودن آیکنهای این محیط اطمینان حاصل نمائید و سپس کلید Application را بزنید.

-               از منوی میانبر ظاهر شده گزینه ی New را انتخاب کرده و بر روی آن Enter زده و یا کلید Right را بزنید و سپس گزینه ی Shortcut را اجرا نمایید.

-                      پنجره ی Create Shortcut گشوده می‌شود.

-               حال دکمه ی Browse را Enter کنید و از پنجره ی حاوی برنامه‌ها، برنامه ی مورد نظر را انتخاب کرده و دکمه ی OK را Enter کنید و در برگشت به پنجره ی قبلی دکمه ی Next را Enter کنید.

-                      نامی را که می‌خواهید این میانبر با آن نام در محل دلخواه ایجاد شود وارد کرده و دکمه ی Finish را Enter کنید.

اکنون Shortcut مورد نظر با نام دلخواه در میز کار یا پوشه ی دلخواه ایجاد شده است و از این پس با زدن Enter بر رویcut Short فوق میتوانید برنامه ی انتخاب شده را اجرا نمایید.

با انتخاب یکی از راههای ذکر شده یک فولدر، شبیه فولدر اولیه با نامShortcut to   در صفحه Desktop نمایان می شود.

  * نکته : چنانچه بخواهید از فولدر کپی تهیه کنید و یا آن را انتقال دهید باید روی فایل اصلی این کار را انجام دهید.

اجرای برنامه ها از پنجره ی Run

بعضی از برنامه های داخلی ویندوز و یا سایر برنامه های کاربردی ممکن است دارای آیکنی در میز کار و یا گزینه ای در منوی AllPrograms نباشند لذا برای اجرای این گونه از برنامه‌ها می‌توان از دستور Run بشرح زیر استفاده کرد:

- از منوی Start گزینه ی  Run را اجرا ‌کنید و یا از کلیدهای میانبر Windows+R استفاده کنید.

-                      در پنجره ی محاوره ای نمایان شده، نام برنامه را وارد کنید یا با حرکت بر روی دکمه ی Browse برنامه ی دلخواه را پیدا ‌کنید.

-                      دکمه ی Ok را Enter کنید.

اجرای برنامه های پرمصرف با پین کردن آنها

در ویندوز XP علاوه برروش های قبلی، روش میانبر دیگری برای اجرای برنامه ها وجود دارد به این صورت که برنامه های پرمصرف خود را می‌توانید به سادگی به یکی از روش های زیربه منوی Start پین کنید و از آن پس برای اجرای آن برنامه سریعاً آن را از قسمت بالای لایه ی  اول منوی Start  اجرا کنید. برای پین کردن برنامه ی  دلخواه به منوی Start از یکی از روش های زیر را استفاده کنید:

-                      بر روی آیکن برنامه ی  دلخواه کلید Applictation را زده و از منوی میانبر گزینه ی Pin to Start Menu را انتخاب کنید.

-                      حال برنامه ی فوق در قسمت بالای منوی Start اضافه شده است.

پیشنهاد می‌کنم انجام دهید.

اجرای برنامه ها از طریق کلیدهای میانبر

یک راه میانبر دیگر برای اجرای سریع برنامه ها تعریف و استفاده از کلیدهای فوری (میانبر) است برای تعریف کلید میانبر جهت برنامه ی دلخواه بصورت زیر عمل ‌کنید:

-                      منوی Start را باز کرده و از لیست All Programs زیر منوی Accessories و سپس برنامه ی دلخواه مثلاً Paint را انتخاب کنید.

-                      بر روی عنوان این برنامه کلید Application را زده و از منوی ظاهر شده ، دستور Properties را Enter کنید.

-                      با فرمان Ctrl+ Tab در پنجره ی ظاهر شده سربرگ Shortcut را انتخاب کنید.

-                      با Tab حرکت کرده تا در کادر Shortcut key قرار بگیرید و سپس کلید میانبر دلخواه را فشار دهید. (مثلاً F9)

-                      دکمه ی Ok را Enter کنید.

از این پس با فشردن کلید F9 برنامه ی Paint اجرا می‌شود.

اجرای برنامه ها از روی  CD

 بعضی از برنامه‌ها، بویژه بازیهای کامپیوتری، دارای برنامه ی  خودکار جهت اجرای CD مربوطه می‌باشند به اینگونه ازCDها اصطلاحاً Auto Run گفته می‌شود. به این معنی که با قرار دادن CD حاوی این برنامه ها در درایو CD، برنامه ی  مربوطه بطور خودکار اجرا می‌شود.

*نکته: برای جلوگیری از اجرای اتوماتیک CD های Auto Run، در موقع قرار دادن اینگونه CD ها در CD-ROM، کلید Shift را پایین نگه دارید.

برای اجرای برنامه ها از روی CD به صورت زیر عمل کنید :

-                      CD حاوی برنامه را در درایو CD-ROM قرار دهید.

-               چند لحظه صبر کنید تا اطلاعات CD توسط کامپیوتر خوانده شود سپس پوشه‌ی  My Computer را Enter کنید تا محتویات CD را مشاهده نمایید.

-                      اگر برنامه ی  مربوطه شامل برنامه ی نصب باشد، معمولاً فایل Setup.exe را از آن اجرا کنید  تا عملیات نصب آغاز شود.

-                      در غیر اینصورت فایل های حاویCD را با برنامه‌های مناسب آن مشاهده می‌نمایید.

هنگامی که وسایل حافظه ی جانبی قابل جابجایی مانند Flash Disk، دوربین های دیجیتال، بعضی CDهای خاص و غیره را به کامپیوتر متصل می‌نمایید ویندوز XP بصورت هوشمند آنها را شناسایی می‌کند و معمولاً پنجره ای باز شده و از ما در مورد عملی که باید انجام شود سئوال می‌کند. شما می‌توانید  از موارد پیشنهادی ویندوز ، عمل مناسب را انتخاب نمایید و یا این پنجره را ببندید و عملیات مناسب را با روشی که سازنده ی سیستم این واژه پرداز جهت ایجاد و ویرایش فایلهای متنی بکار می‌رود.

اگر چه این ویراستار همه ویژگی‌های برنامه های حرفه‌ای همچون  Microsoft Word را ندارد اما دارای امکانات قالب بندی بسیاری است که می‌تواند پاسخگوی بسیاری از نیازهای روزمره ی شما باشد ضمن اینکه قادر است مستنداتی را که در بعضی از ویراستارهای حرفه ای ساخته شده اند قبول کرده و ویرایش نماید. این برنامه پرونده هایی را که قالب های زیر را داشته باشند شناسایی و ویرایش می‌کند:

 

اجرای برنامه ی WordPad

6                پرونده های Word ویندوز با انشعاب doc

7                 پرونده های Write ویندوز1 /3 با انشعاب wri

8                پرونده های Text متنی با انشعاب txt

9                پرونده های Rich Text Format مستندات با انشعاب rtf

برای بازکردن این برنامه بصورت زیرعمل کنید :

-               از منوی  Start گزینه ی AllPrograms و زیر  منوی Accessories را انتخاب کرده با کلید Enter یا Right  آنرا باز کرده و سپس برنامه ی WordPad را با حرکت کلید بالا و پائین پیدا کرده و اجرا کنید.

پنجره ی برنامه  ی Word Pad گشوده می‌شود.

 آشنایی با منوی File

از گزینه های مختلف این منو برای انجام عملیات مربوط به مدیریت فایل ، استفاده کنید که با دستور Alt+F این منو گشوده میشود و برای خروج از آن میتوانید دو بار کلید Esc و یا یک بار Alt را بزنید.

  ایجاد پرونده ی جدید

برای ساختن فایل جدید یکی از روشهای زیر را بکار ببرید:

-                      کلیدهای ترکیبی Ctrl+N را فشار دهید.

-                      دستور New را از منوی File اجرا کنید.

ذخیره ی پرونده (Save)

برای ذخیره اطلاعات در پرونده فعلی یکی از روشهای زیر را استفاده کنید:

-                      کلیدهای ترکیبی Ctrl+S را فشار دهید.

-                      دستور Save را از منوی File  اجرا کنید.

ذخیره ی اطلاعات در پرونده ی دیگر ( as Save)

برای ذخیره اطلاعات فعلی در پرونده ی دیگری از روشهای زیر استفاده کنید:

-                      دستور Save as را از منوی File اجرا کنید.

-              کلید F12   را بزنید.

تنظیم کاغذ برای چاپ (Page Setup)

برای چاپ اطلاعات، ابتدا تنظیمات کاغذ چاپ را به صورت زیر انجام دهید:

-                      دستور Page Setup را از منوی File اجرا کنید.

-                      تنظیمات دلخواه را انجام داده  و دکمه ی Ok را Enter کنید.

پیش نمایش چاپ (Print Preview)

برای چاپ اطلاعات بهتر است ابتدا نمونه ی چاپی را مشاهده و تنظیم کنید.

برای مشاهده ی پیش نمایش چاپ به صورت زیر عمل کنید:

-                      دستور Print Preview را از منوی File اجرا کنید.

-                      در پنجره ی نمایان شده تنظیمات لازم را مشاهده کنید.

-                      دکمه ی Print را جهت چاپ Enter کنید.

-                      درصورت انصراف دکمه ی Close را Enter کنید.

چاپ اطلاعات (Print)

برای چاپ اطلاعات به یکی از روش های زیر عمل کنید:

-               دستور Print را از منوی File اجرا کنید. در اینصورت پنجره ی محاوره‌ای چاپ ظاهر می‌شود که در ادامه همین فصل با این پنجره ی محاوره ای آشنا می‌شوید.

-              روش دیگر به منظور چاپ استفاده از کلیدهای میانبر Control+P میباشد.

-              دکمه ی Print را از نوار ابزار Enter کنید. در اینصورت بلافاصله متن برای چاپگر فرستاده می‌شود.

 خروج از برنامه ی (WordPad)

برای خروج از برنامه ی Word Pad به یکی از روشهای زیر عمل کنید:

-                      دستور Exit را از منوی File اجرا کنید.

-                      کلیدهای Alt+F4 را بکار ببرید.

قبل از خروج از برنامه ی WordPad لازم است اطلاعات و تغییرات داده شده در فایل را ذخیره کنید درغیر اینصورت در هنگام خروج از این برنامه، پیغامی ظاهر خواهد شد و برای ذخیره ی اطلاعات از کاربر سوال می‌کند، برای ذخیره اطلاعات دکمه ی Yes یا Alt+Y  و برای انصراف از خروج،  دکمه ی Cancel یا Alt+C را بزنید.

مثال1) برای باز کردن یک فایل متنی موجود در کامپیوتر، به ترتیب زیر عمل کنید:

-                      منوی File را گشوده و روی گزینه ی Open ، Enter  کنید یا روی دکمه ی  Open از نوار ابزار Enter  کنید.

-                      در پنجره ی ظاهر شده ، نوع و نام فایل متنی را انتخاب کرده و روی  دکمه ی Open ،Enter کنید.

مثال2) برایی ذخیره ی فایل فعلی به نام دیگری ، به ترتیب زیر عمل کنید :

-                      منوی File را گشوده و روی گزینه ی Save As ، Enter کنید.

-               در پنجره ی ظاهر شده، مسیر، نوع و نام فایل متنی را مشخص کنید بدین صورت که در قسمت FileName نام دلخواه برای فایل مورد نظرتان را تایپ کرده و سپس با استفاده از کلیدهای Alt+I روی قسمت Save in قرار بگیرید و با استفاده از کلیدهای جهت نمای بالا و پایین روی درایو و یا پوشه مورد نظر جهت ذخیره سازی فایل کلید Enter را فشار دهید اکنون میتوانید با استفاده از کلیدهای  Alt+S دکمه ی Save را انتخاب کنیدو یا اینکه روی دکمه ی Save ، Enter  کنید.

آشنایی با منوی Edit

از گزینه های مختلف این منو برای انجام عملیات ویرایشی بر روی متن، استفاده کنید اغلب فرامین این منو وقتی فعال هستند که بخشی از متن انتخاب شده باشد.

برای آشنایی بیشتر با گزینه های این منو به چند نمونه از کاربردهای آن می‌پردازیم.

انتخاب قسمتی از متن

برای ویرایش بخشی از یک نوشته لازم است ابتدا متن موردنظر انتخاب شود، تا فرامین و دستورات مربوطه قابل استفاده باشند. برای انتخاب قسمتی از متن بصورت زیر عمل کنید:

-                       به ابتدای کلمه ی  مورد نظر رفته  و کلید Shift را پایین نگه داشته و در همین حال با کلید های جهت نما روی متن حرکت کنید در اینصورت متن مورد نظر انتخاب  ( رنگی ) می‌گردد و توسط جاز نیز جمله ی  Selected اعلام میشود.

کپی بخش انتخاب شده ، به حافظه ی موقت (Clipboard)

برای کپی کردن قسمتی از فایل به حافظه ی موقت، پس از انتخاب بخش دلخواه به یکی از روشهای زیر عمل کنید:

-                      کلیدهای ترکیبی Ctlr+c را بطور همزمان بکار ببرید.

-                      بر روی متن انتخابی، کلید Applicatin  را زده و دستور Copy را بکار ببرید.

-                      روی دکمه ی Copy  از نوار ابزار Enter کنید.

-                      گزینه ی Copy را از منوی Edit اجرا کنید.

قراردادن (چسباندن) متن کپی شده در حافظه ی موقت به محل دلخواه

برای چسباندن کپی موجود در حافظه ی موقت به محل دلخواه، ابتدا در محل مورد نظر قرار بگیرید و سپس به یکی از روشهای زیر عمل کنید:

-                      کلیدهای ترکیبی Ctrl+v را بطور همزمان بکار ببرید.

-                      بر روی متن انتخابی، کلید Application  را زده و دستور Paste را بکار ببرید.

-                      روی دکمه ی Paste از نوار ابزار Enter کنید.

-                      گزینه ی Paste را از منوی Edit اجرا کنید.

مثال 1) برای قرار دادن تصویر میز کار ویندوز در فایل جاری برنامه ی WordPad به ترتیب زیر عمل کنید:

-                      کلید Print Screen را فشار دهید.

-                      روی برنامه ی WordPad ، Enter کنید.

-                      در محل دلخواه از فایل جاری در برنامه ی WordPad، کلیدهای Ctrl+V را فشار دهید.

-                      اکنون تصویر فوق در فایل قرار میگیرد.

اگر بخواهید بجای تصویر کامل میز کارفقط تصویر برنامه یا پنجره ی دلخواه را در یک فایل تصویری قرار دهید کافی است در مراحل بالا کلیدهای Alt+PrintScreen  را بجای کلید Print Screen بکار ببرید.

بریدن متن انتخاب شده برای انتقال

برای انتقال قسمتی از یک متن به محل دیگر، ابتدا آن را انتخاب

کرده و سپس با یکی از روش های زیر آن را به حافظه ی موقت منتقل کنید:

-                      کلیدهای ترکیبی Ctrl+x را بطور همزمان بکار ببرید.

-                      بر روی متن انتخابی،کلیدApplicatin  را زده ودستور Cut را بکار ببرید.

-                      روی دکمه ی Cut از نوار ابزار Enter کنید.

-                      گزینه ی Cut را از منوی Edit اجرا کنید.

پس از بریدن و انتقال قسمت انتخاب شده به حافظه ی موقت ، با یکی از روشهای زیر آن را به محل جدیدی که مکان نما در آنجا قرار گرفته است منتقل کنید:

-                      کلیدهای ترکیبی Ctrl+v را بطور همزمان بکار ببرید.

-                      بر روی متن انتخابی، کلیدApplicatin  را زده و دستور Paste را بکار ببرید.

-                      روی دکمه ی Paste از نوار ابزار Enter کنید.

-                      گزینه ی Paste را از منوی Edit اجرا کنید.

حذف بخشی از متن

برای حذف قسمتی از متن که قبلاً آن را انتخاب‌کرده‌اید، ازیکی از روشهای زیر استفاده ‌کنید:

-                      کلید Delete را از صفحه کلید بکار ببرید.

-                      بر روی متن انتخابی ، کلیدApplication  را زده و دستور Delete را بکار ببرید.

-                      گزینه ی Clear را از منوی Edit اجرا کنید.

بازگشت به وضعیت قبل از ویرایش (Undo)

برای انصراف از تغییرات انجام شده ، و بازگشت به وضعیت قبل از اعمال تغییرات، یکی از روش های زیر را بکار ببرید:

-                      کلیدهای ترکیبی Ctrl+z را بطور همزمان بکار ببرید.

-                      روی دکمه ی Undo از نوار ابزار Enter کنید.

-                      گزینه ی Undo را از منوی Edit اجرا کنید.

جستجو یا پیدا کردن کلمه ها (Find)

برای یافتن کلمه یا عبارت دلخواه یکی از روشهای زیر را بکار ببرید:

کلیدهای ترکیبی Ctrl+F را بطور همزمان بکار ببرید.
- دکمه ی Find از نوار ابزار Enter  کنید.
- گزینه یFind  را از منوی Edit اجرا کنید.

       - برای جستجوی کلمه ی بعدی کلید F3 را بزنید.

جایگزینی عبارتی با عبارتی دیگر (Replace)

برای جایگزین کردن کلمه ای باکلمه یا عبارتی دیگر یکی از روش های زیر را بکار ببرید:

- کلیدهای ترکیبی Ctrl+H را بطور همزمان بکار ببرید.

- گزینه ی Replace را از منوی Edit اجرا کنید.

مثال 1) برای پیدا کردن کلمهء Ali  به ترتیب زیر عمل کنید:

منوی Edit را گشوده و روی گزینه ی Find ، Enter کنید.
در پنجره ی ظاهر شده کلمهء Ali را تایپ کرده و  روی دکمه ی Find Next ،Enter  کنید.
عبارت پیدا شده در متن بصورت رنگی نشان داده می‌شود.
برای پیدا کردن مجدد این کلمه در متن، کلید F3 را بزنید.

مثال 2) برای  عوض کردن کلمهء Ali با کلمهء Majid ، به ترتیب زیر عمل کنید:

منوی Edit را گشوده و روی گزینهء Replace ،Enter  کنید.
در پنجره ی ظاهر شده کلمه ی Ali و Majid را تایپ کرده و روی دکمه ی Replace ،Enter  کنید.
برای جایگزینی همه ی کلمات در فایل روی دکمه ی Replace All  ،Enter کنید.

آشنایی با منوی View

از گزینه های مختلف این منو میتوانید برای فعال کردن نوار ابزارها و سایر تنظیمات، استفاده کنید.

نوار ابزارهای برنامه بشرح زیر می‌باشد:

-ToolBar : حاوی ابزارهایی جهت دستیابی آسانتر به فرامنی در زیر خط منو است.

-Format Bar: حاوی ابزارهایی جهت قالب بندی و صفحه آرایی متون می‌باشد ودر زیر نوار ابزار استاندارد قرار دارد.

-Ruler: خط کش مدرج برحسب سانتی متر یا اینچ می‌باشد.

-Status Bar: نوار وضعیت مشابه سایر پنجره های ویندوز است.

در زیر با وظایف برخی از دکمه های نوار ابزار قالب (Format) آشنا می‌شوید:

* نکته: برای تایپ متون فارسی در ویندوز XP که صفحه کلید فارسی در آنها تعریف شده است، کافیست ( کلیدهای Shift +Alt) را یک بار فشار دهید.در صورتیکه بخواهید دوباره به صفحه کلید انگلیسی باز گردید، کافیست کلیدهای (Shift +(Alt را یک بار فشار دهید.

آشنایی با منوی Insert

از گزینه های مختلف این منو برای افزودن تاریخ و نیز افزودن عنصرهای غیر متنی مثل: صدا و تصویر استفاده کنید.

مثال1) برای درج تاریخ وساعت فعلی کامپیوتر در متن، بصورت زیر عمل کنید:

مکان نما را به قسمتی از صفحه انتقال داده و دستور Date and Time را از منوی Insert اجرا کنید.
در پنجره ی ظاهر شده، شیوه ی دلخواه تاریخ را انتخاب کرده و روی  دکمه ی Ok ، Enter کنید.

مثال 2) برای درج تصویر دلخواه بصورت زیر عمل کنید:

تصویر مورد نظر را در سایر برنامه های ویندوز مثل Paint باز کرده و آن را با فشردن کلیدهای Ctrl+C به حافظه ی موقت کپی کنید.
مکان نما را به قسمتی از صفحه انتقال دهید.
با فشردن کلیدهای Ctrl+v تصویر فوق را از حافظه ی موقت به این محل کپی کنید.
با زدن کلید Aplication  بر روی تصویر و انتخاب گزینه ی object Properties می‌توانید مشخصات آن را مشاهده و تنظیم کنید.

مثال 3) برای درج عنصری دلخواه (صدا یا ویدیو) بصورت زیر عمل کنید:

دستور object را از منوی Insert اجرا کنید.
در پنجره ی ظاهر شده،گزینه ی Create from File را انتخاب کنید و پس از انتخاب نوع فایل،  روی دکمه ی  Ok ، Enter کنید.
عنصر جدید در فایل متنی اضافه می‌شود.

آشنایی با منوی Format

از گزینه های این منو  میتوانید برای تغییر فونت و قالب بندی متن ، استفاده کنید.

انتخاب نوع فونت و اندازهء قلم

برای تغییر و انتخاب فونت دلخواه در برنامه WordPad به یکی از روشهای زیر عمل کنید:

از نوار ابزار برنامه، روی کادر فونت Enter کنید  و فونت مورد نظر را انتخاب نمایید.
دستور Font...  را از منوی Format اجرا کرده و فونت دلخواه را انتخاب نمایید.

چاپ سند در WordPad

برای انجام عملیات چاپ یک سند در نرم افزار WordPad عملیات زیر را انجام دهید:

سند مورد نظر برای چاپ را از طریق گزینه ی File از منوی Open باز کنید.
از منوی File گزینه Print را انتخاب کنید.
پنجره ی محاوره ای Print ظاهر می‌شود. در این پنجره می‌توانید تنظیمات چاپ را انجام دهید.
در صورت نیاز به تنظیم خصوصیات چاپگر، روی دکمه ی Preferences ، Enter کنید. پنجرهء خصوصیات چاپگر با توجه به نوع آن ظاهر می‌شود. در این پنجره تنظیمات مورد نظر را انجام داده و روی  دکمه ی OK ، Enter کنید.
در پنجره ی محاوره ای Print، دکمه ی Print را جهت انجام عملیات چاپ ، Enter کنید.

چاپ در فایل (Print to file)

گاهی اوقات نیاز است که کارهای چاپی را به طورمستقیم به چاپگر نفرستید، بلکه ابتدا آن را در یک فایل ذخیره کنید و سپس آن فایل را برای چاپگرارسال نمایید.فرض کنید سندی را با نرم افزار خاصی نظیر MicrosoftWord ایجاد کرده اید و می‌خواهید آن را به کامپیوتر دیگری که درآن نرم افزار Microsoft Word وجود ندارد منتقل نمایید تا آن را چاپ نمایید. برای این منظور می‌توانید عمل چاپ در فایل را در کامپیوتر اول انجام دهید و فایل ایجاد شده را به کامپیوتر دیگر برده و بدون نیاز به نرم افزار خاصی آن را چاپ کنید. از مزایای دیگر استفاده از چاپ در فایل، حفظ امنیت سند است. زیرا اگر کسی به فایل چاپ دسترسی پیدا کند فقط می‌تواند آن را چاپ نماید و نمی‌تواند محتوای آن را تغییر دهد. باید توجه کرد که هنگام چاپ در فایل، هر چاپگری را که مشخص نمودید، در هنگام چاپ نیز باید از همان چاپگراستفاده کنید و امکان چاپ این فایل در چاپگر دیگری وجود ندارد.

برای چاپ در فایل، عملیات زیر را انجام ‌دهید:

در پنجره ی Print گزینه ی Print to file را توسط کلید Space تیک بزنید و  روی دکمه ی Print ، Enter ‌نمایید.
پنجره ای ظاهر می‌شود که نام فایل چاپ و محل ذخیره سازی آن را مشخص می‌کند. نام فایل و محل آن را مشخص کرده و دکمه ی Ok را Enter کنید تا فایل چاپ ساخته شود.

***نمایش فیلم یا پخش موسیقی با استفاده از Windows Media Player

برای نمایش فیلم یا پخش موسیقی می توان از برنامه Windows Media Player استفاده کرد. برای شروع این برنامه از منوی All programs,start را انتخاب و از زیر منویAccessories گزینه ی Entertainment را انتخاب و بر روی Windows Media Player ، Enter کنید.

***استفاده از بازیهای ویندوز

برخی بازیها و سرگرمی های ساده روی سیستم عامل شما نصب شده است. برای استفاده از این بازیها در منوی Start، گزینه ی All programs را انتخاب و از منوی باز شده بر روی گزینه ی Games ، Enter کنید.

***استفاده از فرمان اعلان DOS

همانطور که گفته شد سیستم عامل Dos هنوز هم برای اجرای برخی برنامه های قدیمی تر مورد نیاز است. بعلاوه کاربران حرفه ای گاهی به این سیستم عامل برای اجرای عملیات خاص نیاز پیدا می کنند. برای اجرای یک برنامه تحت Dos از دستور Command prompt استفاده می شود. برای دستیابی به این دستور از منوی Start، گزینه ی All Programs را انتخاب و از زیر منوی Accessories بر روی گزینه ی Command prompt ، Enterکنید.

اجرای برنامه ی مرکز راهنمایی و پشتیبانی Center) Help and Support )

ویندوز دارای مرکز راهنمایی و پشتیبانی برای راهنمائی در قسمتهای مختلف آن است به این صورت که با داشتن اطلاعات راهنما در هارد دیسک و امکان دسترسی به اطلاعات راهنما از طریق اینترنت ، در هر لحظه و هر جایی از ویندوز که احتیاج به کمک و راهنمایی داشته باشید، همواره آن را در کنار خود می‌بینید. راهنمای ویندوز شامل مجموعه ای از اطلاعات در خصوص کار با ویندوز و برنامه های جانبی آن است. برای مشاهده صفحه اصلی مرکز راهنمایی و پشتیبانی ویندوز، دستور Help and Support را از منوی شروع اجرا کنید یا کلید F1 را فشار دهید.

در پنجره ی Help and Support Center موارد زیر مشاهده میشود:

Pick a Help Topic

در این قسمت عنوان های کلی راهنما وجود دارد که شما را به سمت یافتن موضوعی که دنبال آن هستید راهنمایی می‌کنند. مثلاً در قسمت

 Printing and Faxing می توانید نحوه چاپ کردن یا فاکس کردن در ویندوز را مشاهده کنید.

Ask for Assistance

دراین قسمت به کمک برنامه Remote Assistance می‌توانید یک کاربر ماهر را از طریق اینترنت پیدا کنید تا این کاربراز راه اتصال اینترنتی بتواند به کامپیوتر ما متصل شده و میز کار ما را در اختیار خود بگیرد و مشکل کامپیوتر را حل کند. همچنین در این قسمت امکان اتصال به سایت مایکروسافت وعضویت در گروه خبری ویندوز XP برای آگاهی یافتن از آخرین اطلاعات و راهنمایی های ویندوز XP، وجود دارد.

Pick a Task

پرکاربردترین کارهایی را که برای اصلاح خرابی های کامپیوتر مورد نیاز است، در این قسمت می‌توانید مشاهده کنید.

Did You Know?

در این قسمت هر روز یک نکته مهم به شما یادآوری می‌شود.

 Search

در این قسمت می توانید در مورد موضوع مورد نظرتان ، در کل راهنمای ویندوز جستجو انجام دهید تا لیست نتایج در اختیار شما قرار گیرد.

نوار ابزار پنجرهء راهنما

پنجره ی راهنمای ویندوز هم مانند اکثر برنامه های ویندوز دارای نوار ابزاری مشابه سایر پنجره ها است که عملکرد دکمه های آن مثل سایر پنجره های ویندوز است. برخی از این دکمه ها بشرح زیر می‌باشند:

Back= برای بازگشت به موضوع نمایش داده شده قبلی بکار می‌رود.

Home= صفحه اصلی برنمه Help and Support Center را نمایش می‌دهد.

Index= پنجره جستجوی سریع به کمک ایندکس را نمایش می‌دهد.

Favorites= صفحاتی از راهنما را که قبلاً برگزیده اید را نمایش می‌دهد.

History= لیست صفحاتی از راهنما را که قبلاً مشاهده نموده اید ، نمایش می‌دهد.

Support= ما را به بخش پشتیبانی شرکت میکروسافت متصل می‌کند.

Options= برای تغییر تنظیمات نرم افزار Help and Support Center بکار می‌رود.

جستجو در مرکز راهنمایی و پشتیبانی

اگر موضوعی را که بدنبال آن هستید بطور مستقیم در قسمت

Pick a Help Topic پیدا نکردید، می‌توانید آن را در مرکز راهنمایی و پشتیبانی جستجو کنید.

برای جستجو در راهنمای ویندوز عملیات زیر را انجام ‌دهید:

- در پنجره Help and Spport Center موضوع و کلمه موردنظر را در قسمت Search وارد کرده و Enter را بزنید.

برنامه راهنما شروع به جستجو کرده و نتایج را نمایش می‌دهد.
بر روی یکی از موضوعات یافت شده Enter  کنید. متن این موضوع در پنجره سمت چپ ظاهر می‌شود.
متن ظاهر شده را به کمک دکمهPrint می‌توانید چاپ کنید.
ممکن است این صفحه راهنما بعدها نیز مورد استفاده شما قرار گیرد.به کمک دکمه Add to Favorites  می‌توانید این صفحه را بعنوان صفحه مورد علاقه یا برگزیده انتخاب کنید تا بعدها به راحتی و به کمک دکمه Favorites بدون نیاز به جستجوی مجدد به این صفحه دسترسی داشته باشید.
ممکن است موضوعی راکه دنبال آن هستید، پیدا نکنید در این صورت می‌توانید از دکمه Support جهت استفاده از راهنمای موجود در سایت مایکروسافت استفاده کنید. (در این حالت باید به اینترنت متصل باشید.)

جستجوی سریع به کمک ایندکس

با زدن Enter بر روی دکمه Index از  پنجره ی  اصلی برنامه ی

 Help and Support Center، پنجره ای ظاهر می‌شود که در آن می‌توانید فهرست الفبایی موضوعات را به ترتیب حروف الفبا مشاهده کنید. برای پیدا کردن کلمه ای که راهنمای آن را می‌خواهید، می‌توانید فهرست لغات را به کمک با کلیدها بالا و پایین پیمایش کنید. در کادر سفید رنگی که در بالای فهرست پیش بینی شده است می‌توانید کلمه مورد نظر خود را تایپ کرده و راهنمای آن را سریعاً پیدا کنید.

کپی کردن وذخیرهء راهنما

برای کپی هر قسمت از راهنمای ویندوز کافی است اطلاعات دلخواه را انتخاب نمایید و سپس بر روی قسمت انتخاب شده کلید Application را بزنید  و از منوی ظاهر شده دستور Copy را انتخاب کنید تا بخش انتخاب شده به کلیپ بورد ویندوز کپی گردد.حال می‌توانید متن کپی شده را با استفاده از دستور Edit/Paste در برنامه های واژه پرداز(مثلاًWordPad) قرار داده و آن را ذخیره یا چاپ کنید.

 دستورWhat'S This?

برای اینکه  در مورد اشیاء روی پنجره، اطلاعات یا راهنمای مختصری را دریافت کنید بر روی شیء مورد نظر کلید Application را بزنید و از منوی ظاهر شده، دستور What'S This را انتخاب کنید.

مدیریت برنامه های در حال اجرا

همانطور که می‌دانید ویندوز چندین برنامه را به طور همزمان اجرا و مدیریت می‌کند. ممکن است به دلایل گوناگونی یکی از این برنامه ها دچار مشکل شده و دیگر هیچگونه پاسخی ندهد، یا ممکن است یک برنامه را نتوانید ببندید، در این موارد از برنامه ی Windows Task Manager استفاده ‌کنید.

برای مشاهده برنامه های در حال اجرا و پایان دادن به برنامه مورد نظر، عملیات زیر را انجام دهید:

کلیدهای Del+Ctrl+Alt  را بصورت همزمان فشار  دهید تا  پنجره ی Windows Task Manager باز شود ، (ممکن است باتوجه به تنظیمات ویندوز شما پنجره ی Windows Security باز شود، در اینصورت دکمه ی Task Manager را با Tab پیدا کرده و Enter  نمایید تا پنجره ی Windows Task Manager باز شود.)
در سربرگ Applications از این پنجره لیست برنامه های در حال اجرا مشاهده می‌شود، در جلوی نام هر برنامه، وضعیت اجرای آن آمده است. برای توقف اجرای یک برنامه، آن را از لیست انتخاب کرده  و دکمه End Task را Enter کنید.
در مواقعی که سیستم عامل ویندوز به کلیدهای ما پاسخی نمی‌دهد، اگر بخواهید از ویندوز خارج شوید و یا کامپیوتر را Restart نمایید، از منوی Shut Down برنامه ی Task Manager استفاده کنید.
در سربرگ Processes می‌توانید پردازش های فعلی سیستم عامل را مشاهده کنید.
و در سربرگ  Performance(کارایی) می‌توانید نمودار مقدار مصرفی CUP،RAM و ... را مشاهده کنید.

بستن یک برنامه کاربردی هنگ کرده (non-responding)

وقتی یک برنامه ی کاربردی را اجرا نموده باشید ولی آن برنامه به فرمانهای ماوس و صفحه کلید پاسخی ندهد، در این حالت می‌گویند برنامه ی مذکور هنگ نموده است در این حالت برنامه کاربردی بطور معمول بسته نمی‌شود.

جهت بستن یک برنامه کاربردی که هنگ کرده است بصورت زیر عمل کنید:

کلیدهای ترکیبی Ctrl+Alt+Del را بطور همزمان فشار ‌دهید.
پنجره ی محاوره ایی Windows Task Manger ظاهر می‌شود.
از لیست موجود برنامه ایی را که هنگ کرده انتخاب  کرده و  دکمه ی
End Task را Enter کنید.

***پایان نادرست کار کامپیوتر وخواندن حافظه (Scan Disk)

اگر طبق آنچه در مبحث قبل ذکر شد و یا بعد از قطعی برق، ناچار بودید کامپیوتر را دوباره راه اندازی کنید در ابتدای ورود به محیط ویندوز از شما خواسته می شود که به منظور کنترل خطاهای احتمالی عمل Scan Disk و بازسازی ساختار بوت کننده  و دایرکتوری ها را انجام دهید و اگر نرم افزارهای ویژه عیب یابی وتعمیر مثل Norton Utilities هم روی سیستم شما نصب شده باشد، این عمل، توام با تعمیر سکتورهای خراب و پیدا کردن فایل های گمشده، با دقت بیشتری صورت می گیرد. لذا توصیه می شود اجاز انجام پروسه Scan دیسک ها را داده تا با کمترین اشکال در اجرای ویندوز برنامه ها مواجه شوید.

***مرتب سازی حافظه

با استفاده مکرر از برنامه های مختلف و سیستم عامل امکان ایجاد خطا در دسته بندی و یا حتی ساختار دیسک سخت کامپیوتر وجود دارد. از طرفی حجم زیاد فایلهای قابل بازیابی که سیستم عامل بصورت خودکار و برای افزایش سرعت دسترسی به منابع مختلف بدون اطلاع شما در روی دیسک سخت ذخیره می کند و نیز پراکندگی اطلاعات در سطح دیسک سخت موجب کاهش سرعت دسترسی به اطلاعات می شود. به این منظور می توان از امکانات زیر که در سیستم عامل ویندوز پیش بینی شده است استفاده کرد:

***پاک کردن دیسک Disk Cleanup

با این گزینه امکان حذف فایل های زائد و غیر قابل استفاده که حجمی از حافظه و دیسک سخت را اشغال کرده اند فراهم می شود. برای این کار مسیر زیر را اجرا کنید.

از منوی Start  گزینه ی All Programs زیر منوی Accessories زیر منوی System Tools   و سپس گزینه ی Disk Cleanupاجرا میکنیم.

حال لازم است تا درایو مورد نظر را انتخاب کرده و دستور پاک سازی را وارد کنید.

با انتخاب سربرگهای مختلف وگزینه های موجود امکان پاک سازی فضای دیسک وجود خواهد داشت. برای اینکار به توضیحات مربوط به هر گزینه که در کنار آن نوشته شده است دقت کنید.

***کنترل کردن خطاهای دیسک Error-checking

این گزینه امکان عیب یابی و برطرف کردن خطاها را به کاربر خواهد داد. برای این کار روی درایو مورد نظر در پنجره My computer کلید Application  را زده و از منوی Properties سر برگ Tools را انتخاب کنید . در قسمت error checking دکمه check now را انتخاب کرده در کادر ظاهر شده دو گزینه در دسترس می باشد، گزینه اول یعنی امکان یافتن و تعمیر خطاها به صورت خودکار را انتخاب کنید، سپس کلید Start را فشار دهید. برنامه سطح دیسک را در درایو مورد نظر جستجو کرده و در صورت یافتن خطا آنرا بصورت خودکار برطرف می کند.

تیک گزینه یAutomatically fix file system errors را به منظور ترمیم خودکار اشکالات، فعال کنید.

پس از اتمام عملیات در درایو مورد نظر، بر روی دکمه Ok ،Enter کنید.

***یکپارچه سازی (Defragmentation) فضای دیسک

وقتی فایلی را برای اولین بار روی دیسکی که تازه فرمت شده است ذخیره می کنید، ویندوز آن را در کلاسترهای متوالی (برشهای دیسک) قرار می دهد. چون تمام کلاسترهایی که تکه های فایل را نگهداری می کنند در کنار هم قرار دارند، قطعات مکانیکی دیسک سخت با کارایی خوبی کار می کنند. حافظه پنهان دیسک (Disk Cash) می تواند نیاز به داده ها را تشخیص دهد و نزدیکترین کلاستری را که احتمالاٌ حاوی سایر بخش های فایل است به حافظه پنهان بیاورد. سپس داده ها به جای آنکه از این حافظه پنهان، که سریع تر است، بازیابی می شوند از دیسک که نسبتاً سرعت پایینی دارد، اما بازیابی می شوند متاسفانه سازماندهی دیسک به سرعت از بین می رود. وقتی داده هایی را به  فایل موجود اضافه می کنید، سیستم فایل باید کلاسترهای بیشتری را به آن تخصیص دهد. به احتمال خیلی زیاد کلاسترهای بعدی با کلاسترهای قبلی از نظر فیزیکی فاصله دارند. وقتی فایل ها را حذف می کنید، تعدادی کلاستر بین کلاسترهای دیگر خالی می ماند. وقتی فایل جدید را کپی می کنید، به خصوص اگر فایل ها بزرگ باشند، سیستم فایل از تمام فضای آن استفاده می کند، یعنی فایل در نقاط مختلفی از فضای دیسک ذخیره می شود. این وضعیت را تکه تکه شدن (Fragmantation) می گویند.

در چنین حالتی کارایی و سرعت بازیابی دیسک ها کاهش می یابد زیرا نوک (head) خواندن و نوشتن دیسک سخت باید از کلاستری به کلاستر دیگر انتقال یابد.

لذا توصیه می شود حداقل ماهی یک بار با انجام عمل یکپارچه کردن به قراری که توضیح داده خواهد شد، کارایی و سرعت سیستم خود را افزایش دهید.

برای این کار، چند راه وجود دارد.

الف- با استفاده از مسیر زیر کادر محاوره ای Disk Defragment باز می شود.

از منوی Start  گزینه ی All Programs زیر منوی Accessories زیر منوی System Tools و سپس گزینه ی  Disk Defragmenter  را اجرا میکنیم.

ب – پنجره My Computer را باز کنید، بر روی درایو مورد نظر کلید Application  را زده  و گزینه ی Properties را انتخاب کنید . در پنجره ی باز شده سربرگ Tools را انتخاب کرده و بر روی گزینه ی Defragment now ،Enter کنید.

ج- برای انجام عمل Defragment، با استفاده از گزینه ی Run از منوی Start، به صورت زیر و با وارد کردن دستور dfrg.msc اقدام کنید.

از لیست درایوها یکی را انتخاب کرده و سپس با فشردن کلید Defragment عمل یکپارچه سازی دیسک آغاز می شود. در حین انجام عملیات گزارش کار نمایش داده می شود رنگ های مختلفی که نشان داده می شود نمایشگر فایلهای یکپارچه سازی شده فضاهای آزاد یا فایلهای معیوب می باشد. پس از اتمام کار می توانید این پنجره را ببندید و بهتر است قبل از شروع کار یک بار سیستم را Restart کنید.

نکته1: بهتر است قبل از عمل یکپارچه کردن، ابتدا عمل Disk Cleanup را انجام دهید.

نکته2: عملیات Disk Cleanup و یکپارچه کردن نه تنها برای دیسک سخت، برایFloppy Disk نیز به کار می روند.

***محیط شخصی هر کاربر

سیستم عامل Windows XP این امکان را به کاربران می دهد، تا چند کاربر مختلف بتوانند از این سیستم عامل به دلخواه خود استفاده کنند. یعنی هر کاربر محیط کار دلخواه خودش را داشته باشد. بدین منظور باید کاربرهای مختلف به سیستم معرفی شوند و برای هر کدام از آن ها نام کاربری (Username) و در صورت نیاز رمز عبور (Password) در نظر گرفت. در چنین حالتی وقتی که کامپیوتر روشن و یا Restart می شود، قبل از ورود به محیط سیستم عامل Windows XP صفحه ای گرافیکی با منوی برای انتخاب کاربر باز می شود کاربر با وارد کردن شناسه کاربری و رمز عبور خود می تواند وارد سیستم شود. برای ایجاد یک کاربر( User) جدید از منوی Start، گزینه Control Panel را انتخاب کنید.

از پنجره Control Panel بر روی آیکن User Accounts (حساب کاربر) کلید Enter را بزنید.

پنجره ای به نام User Accounts باز می شود. برای ایجاد Account جدید روی گزینه ی Create a new account ،Enter کنید.

در صورتی که پنجره کنترلی شما در حالت XP قرار دارد نیز می توانید این گزینه را یافته و انتخاب نمایید.

برای تغییر مشخصات Account کاربری که از قبل وجود دارد روی گزینه ی Change an account ، Enterکنید. و همچنین برای تغییر نحوه جابجا شدن بین کاربرهای مختلف از گزینه ی Change the way users log on or off استفاده می شود.

در قسمت: Type a name for the new account، نام Account جدید را وارد کنید. این نام در منوی Welcome و در بالای ستون منوی Start نمایش داده خواهد شد. بر روی دکمه Next ،Enter کنید.

پنجره تغییر می کند. دو انتخاب به نام های Limited (محدود) و Computer administrator (راهبر کامپیوتر) وجود دارد. ( اگر از قبل Account دیگری برای کامپیوتر تعریف نشده باشد گزینه ی Limited غیر فعال خواهد بود.) کاربر با Accounts اش از نوع Administrator می تواند کارهای نظیر ایجاد، حذف و یا تغییر Account ها یعنی مدیریت کاربران، فایل ها و برنامه ها را انجام دهد. با فشردن دکمه ی Create account ، Account ی با نامی که انتخاب کرده بودید ایجاد می شود. در صورتی که مایل باشید تا نام کاربری خود را تغییر دهید با استفاده از کلید Back این امکان برای شما وجود خواهد داشت در صورت انصراف از ایجاد Account دکمه Cancel را Enter کنید.

نکته: فقط کاربری که Account اش از نوع Administrator است می تواند Account های دیگر را ایجاد، حذف و یا تغییر دهد.

بعد از ایجاد Account صفحه ای باز می شود. در قسمت پایین پنجره لیست کاربران معرفی شده به سیستم نمایش داده می شود.

روی Account جدید Enter کنید.

در این پنجره یک سری از خصوصیات Account را می توان تغییر داد که عبارت اند از:

1-      تغییر دادن نام Account (Change the name)

2-       ایجاد رمز عبور Account (Create a password)

3-       تغییر عکس Account (Change the picture)

4-       تغییر نوع کاربر Account (Change the account type)

نصب یک برنامه کاربردی

امروزه اغلب برنامه های کاربردی از طریق CD-ROM ارائه می‌شوند.

برای نصب نرم افزار موجود در CD مراحل زیر را دنبال کنید:

CD حاوی نرم افزار کاربردی را در داخل درایو CD-ROM قرار دهید.

- اغلب برنامه های کاربردی دارای رویه ی خودکار (Auto run) جهت نصب آنها می‌باشند اینگونه از برنامه ها در این حالت عملیات نصب برنامه ی کاربردی را آغاز می‌کنند در غیر اینصورت باید My Computer را باز کرده و درایو حاوی CD را باز نمایید و فایل Setup-exe را اجرا نمایید.

- حال کافیست جهت تکمیل روال نصب برنامه، مطابق با راهنمایی های صفحات برنامه‌ی نصب ، روال نصب را دنبال کنید.

اغلب برنامه ها در هنگام نصب کلمه ی عبور یا شماره ی سریال نرم افزار را جهت نصب جویا می‌شوند که لازم است آنرا داشته باشید و در جای خود وارد نمایید.
گاهی اوقات پس از نصب برنامه از ما در مورد راه اندازی مجدد ویندوز سئوال می‌شود، در این حالت گزینه ی مناسب را برای راه اندازی مجدد ویندوز انتخاب کنید.
پس از راه اندازی مجدد ویندوز ، برنامه ی کاربردی نصب شده از طریق منوی شروع ویندوز قابل استفاده می‌باشد.

***نصب نرم افزار جدید

برای آنکه برنامه کاربردی را بر روی سیستم عامل نصب اضافه (Install/Add)، حذف (Remove) و یا تغییر (Change) دهید، از منوی Start بر روی گزینه یControl Panel ،Enter کنید تا پنجره Control Panel باز شود. بر روی آیکن Add or Remove Programs ، Enter کنید.

معمولاً وقتی که کامپیوتری را خریداری می کنید تعدادی از برنامه های کاربردی از طرف فروشنده بر روی سیستم شما نصب می شود. اما شاید بخواهید برخی از برنامه های جدید را نصب کرده و یا برنامه هایی را که از آن استفاده نمی کنید حذف نمایید. یا نسخه برنامه ای را که از قبل داشته اید بروز رسانی (update) کنید.

با انتخاب گزینه ی Add or Remove programs پنجره ای باز میشود. همانگونه که قبلاً هم مشاهده کردید ممکن است پنجره Control Panel در حالت Category View باشد در این حالت می توانید گزینه ی Add or remove program را انتخاب کرده و یا پس از سوئیچ کردن به حالت کلاسیک کار را ادامه دهید. برای نصب نرم افزار جدید، بسته به اینکه برنامه از روی CD قابل نصب است یا فلاپی، از قسمت Add New Programs گزینه ی CD or Floppy را انتخاب کنید.

گزینه دیگر مربوط به منابع نرم افزاری موجود در اینترنت است. از پنجره ی جاری دکمه ی Next را انتخاب کنید.

در پنجره باز شده محل ذخیره و نصب برنامه را به کمک دکمه Browse تعیین کرده و در انتها با انتخاب دکمه Finish پایان کار خود را به سیستم اعلام کنید.

با توجه به نوع برنامه نصب خودکار آن آغاز شده و در صورت لزوم پس از پاسخگویی به سوالات و انجام عملیات مربوطه برنامه نصب خواهد شد.

***نصب و راه اندازی سخت افزار جدید

هر قطعه سخت افزاری پس از نصب فیزیکی از نظر نرم افزاری هم باید به سیستم عامل، که در واقع واسط بین کاربر و آن قطعه سخت افزاری است ، معرفی شود.

برای شروع از منوی Start ، پنجره Control Panel را باز کنید.

در پنجره Control Panel بر روی گزینه ی Add Hardware ،Enter کنید.

در صورتی که پنجره Control Panel باز شود بر روی گزینه ی Printers and other hardware ، Enter کنید.

با انتخاب گزینه ی Printers and other hardware پنجره جدیدی باز می شود بر روی گزینه ی Add Hardware در کادر سمت چپ Enter کنید. بلافاصله ویزارد مربوط به نصب سخت افزار Add Hardware Wizard اجرا می شود.

از پنجره باز شده کلید Next  را انتخاب کنید.

سیستم به صورت خودکار به دنبال قطعه سخت افزاری جدید می گردد در صورتی که نتوانست قطعه جدید را شناسایی کند. بر روی دکمه Next ،Enter  کنید.

حال با دو پرسش مواجه خواهید شد: آیا آن قطعه از نظر فیزیکی نصب شده است یا خیر؟ (یعنی اینکه آیا قطعه مورد نظر نظیر مودم یا یک DVD-Rom را در جای مناسب خود داخل کیس نصب و اتصالات و کابل ها را در جای صحیح برقرار کرده اید). در صورتی که جواب منفی باشد، کاربر ابتدا باید قطعه را از نظر فیزیکی نصب کند و سپس به این پرسش جواب مثبت بدهد.

در پنجره بعد از لیست موجود سخت افزاری را که قصد دارید نصب کنید انتخاب و در صورتی که آن را پیدا نکردید گزینه ی Add a new hardware device را از انتهای لیست انتخاب کنید. در صورتی که از لیست موجود یکی را انتخاب کرده باشید با آخرین صفحه ویزارد که در آن نصب کامل سخت افزار اعلام می شود مواجه می شوید. گزینه ی Finish را انتخاب کنید تا عملیات بطور کامل پایان یابد.

اما اگر گزینه ی Add a new device را از انتهای لیست انتخاب کرده باشید وارد صفحه دیگری از ویزارد می شوید که دو انتخاب را به شما ارائه می دهد. 1.جستجوی خودکار برای یافتن سخت افزار جدید و 2. نصب آن از لیست بصورت دستی.

در صورتیکه جستجوی خودکار نتیجه ای در بر نداشت می توانید از لیست قطعات مختلف سخت افزار مورد نظر را انتخاب و برای ادامه کار روی دکمه Next ،Enter  کنید. از اینجا به بعد با توجه به نوع سخت افزار ممکن است، از فهرست های مختلف، نوع و مدل قطعه و یا شرکت سازنده آنرا انتخاب کرده و به سوالات مربوطه پاسخ دهید.

در هر صورت نتیجه کار نصب کامل سخت افزار و دریافت پیغام تأیید و پایان ویزارد خواهد بود.

چنانچه سخت افزار بطور کامل نصب نشود ممکن است با پیغامCannot Continue the Add Hardware Wizard  مواجه شوید. با فعال کردن تیک گزینه ی Turn off the computer ... و انتخاب دکمه Finish کامپیوتر به صورت خودکار خاموش می شود تا با راه اندازی مجدد امکان یافتن سخت افزار فراهم گردد. در صورتی که نمی خواهید کامپیوتر خاموش شود، گزینه Finish را انتخاب کنید.

حذف یک برنامه ی کاربردی نصب شده از روی سیستم عامل

اکثر نرم افزارها دارای یک روال پاک کردن (Uninstall Routine) در منوی شروع ویندوز می‌باشند که برای حذف این برنامه ها کافیست آنرا اجرا نمایید اگر برنامه کاربردی چنین چیزی را تامین نکرده باشد بطور معمول از برنامه ی Add and Remove موجود در Control Panel استفاده نمایید.

حرکت بین برنامه های در حال اجرا

ویندوز این امکان را در اختیار شما قرارداده است که بتوانید چندین برنامه را به طور همزمان اجرا کنید. حال ممکن است بخواهید از یک برنامه به برنامه دیگر مراجعه کنید.

برای انتخاب یک برنامه از میان چندین برنامه ی اجرا شده از روش‌های زیر استفاده نمایید.

·                      استفاده از نوار کار

بر روی دکمه ی برنامه مورد نظر در نوار کار Enter کنید تا برنامه مورد نظر فعال شده و بتوانید با آن کار کنید.

·                      استفاده از کلیدهای میانبر Alt+Tab

-               فرض‌کنید برنامه‌های Microsoft Word،Paint و My Computer را به ترتیب اجرا کرده اید و هم اکنون در حال کار با برنامه Microsoft Word هستید. برای مراجعه به برنامه Paint یک بار و برای مراجعه به برنامه  My Computer دوبار کلیدهای Alt+Tab را فشار دهید. در این روش، بسیار سریع و به راحتی می‌توانید به برنامه مورد نظر مراجعه کنید. برای انجام بهتر این کار می‌توانید کلید Alt را پایین نگه داشته و کلید Tab را به طور متوالی فشار دهید. در این حالت، در پنجره ی کوچکی که در میز کار فعال می‌شود، آیکن برنامه انتخاب شده را می‌توان قبل از فعال کردن مشاهده نمود.

تهیه و تنظیم : ایمان زندیه

سایت شما دات آی آر   http://www.siteshoma.ir

**********************************

(استفاده  در وبلاگ ها و وبسایت ها با ذکر منبع بلامانع است)

**************************************

 

----------------------------------------------- 

pdfدانلود پی دی اف همین مقاله

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد